Letošní lockdown českou ekonomiku pěkně potrápil. A co na to drobní podnikatelé?

| autor: Redakce

Letošní lockdown se zapíše černým písmem do české ekonomiky. Živnostníky dlouhodobě podporuje a pojišťuje pojišťovna Slavia, která sesbírala aktuální data malých a středních podnikatelů o jejich vnímaní rizik podnikání.

Malé a střední podnikatele a živnostníky nejvíce ohrožuje výpadek příjmů a ztráta zakázek (Zdroj: Depositphotos)

Přerušení živností se týkalo především oblastí výroba, obchod a služby, dále pak stravování a maloobchodu v nespecializovaných prodejnách. S výpadkem příjmů se za uplynulý rok setkala více než polovina podnikatelů (52 %), 48 % pak uvádí jako druhé nejčastější riziko ztrátu objednávek či klientů. Nejcitlivější jsou tato rizika zejména pro firmy s ročním obratem do jednoho milionu korun, tedy typicky pro živnostníky. Vyplývá to z průzkumu, který provedla výzkumná agentura NMS Market Research pro Slavia pojišťovnu.

Velká část podnikatelů (37 %) preferuje tyto ztráty řešit zejména cestou snižování nákladů, při ztrátě objednávek často především personálních. Dále pak jedna čtvrtina (24 %) dotázaných jako adekvátní řešení neočekávatelných rizik upřednostňuje lepší tvorbu finančních rezerv, tedy finanční obezřetnost. Na nové investice si i proto v současné době troufá pouhých 13 % podnikatelů a ani ne každý desátý drobný podnikatel pod 1 milion korun obratu má nyní odvahu jít do nových investic. Nejméně zmíněným východiskem je pro podnikatele sdílení rizik například s obchodními partnery.

Tabulka
Průzkum pro Slavia pojišťovnu provedla v březnu výzkumná agentura NMS Market Research (Zdroj: Slavia pojišťovna)

Tuzemská ekonomika má za uplynulý rok obrovský propad a postiženo je nespočet oblastí podnikání. Zejména drobní podnikatelé se tak snadno mohou dostat do existenčních problémů, a proto je pro nás podpora živnostníků v této nelehké době stěžejní. Z našeho výzkumu přitom vyplynulo, že tito podnikatelé nejsou zvyklí sdílet rizika např. vhodným pojištěním.

Další hobby zprávy