Mladá žena Karolína Bathory je velmi pyšná na svoje zvířecí sochy, které patří mezi její přední umělecká díla. Seznamte se s jejími originálními výrobky, které začala tvořit už ve velmi raném věku.
Fantastická díla umělecké keramičky
Karolína Bathory je mladá žena, která svou uměleckou dráhu započala už v dětství, kdy vyráběla zvířecí sochy. Posléze, kdy zjistila, že jí tato činnost velmi baví, navštívila několik různých kurzů a uměleckých ateliérů. Velkou zkušeností pro ni bylo studium na SOŠ Uměleckořemeslné. V rámci studia dva roky chodila do ateliéru Františka Švancara a také se zúčastnila stáže v Irsku.
Karolína kouzlo řemesla objevila již v době, kdy byla téměř dospělá, což jí značně odlišovalo od běžných studentů. Měla svůj výtvarný cit, takže jí mistr Švancara vedl spíše po technologické stránce a učil jí správnou techniku a práci s hlínou.
Keramika je svět kutilů, kde si každý vyrábí takové nástroje, které mu při práci s hlínou vyhovují. Pokud je takový člověk dostatečně šikovný, může si zařídit vlastní praxi. Nepotřebuje velké prostory, stačí mu na to malá dílna, vypalovací pec a hrnčířský kruh.
Hlína, kterou si Karolína připravuje v míchačce, má různou zrnitost, protože se do ní podle potřeby přidává podíl kamínků. Hlína s vyšším podílem je vhodná na modelování, jemná téměř bez kamínků se používá na zpracování na hrnčířském kruhu. Práce na kruhu vyžaduje používání nejrůznějších houbiček na zvlhčování hlíny, ale základem jsou lidské ruce, které kusu hlíny vdechnou tvar a život.
Hlavní devizou Karolíny Bathory jsou plastiky zvířat, které modeluje z hlíny ručně. Každý výtvor je tak neopakovatelným originálem. Hotové sošky a ostatní výrobky pak vypaluje v plynové raku peci. Raku je původně japonská technologie, ale dnešní technologie je spíše její americkou proměnou. Američané techniku upravili, používají nižší teploty při vypalování a vypálené výrobky vhazují do pilin a dalších redukčních materiálů. Rozdíl je pak viditelný na první pohled. Zatímco americké výrobky jsou pestrobarevné, japonské vynikají zakouřením do černa.
Keramičtí umělci jsou sice řemeslníci, ale jejich práce není jen patlání se v hlíně. Pokud bude každý keramik své řemeslo rozvíjet, bude na ně pohlíženo jako prestižní umělce, a tak by k oboru mohlo být přitahováno i více mladých lidí se zájmem o tuto nevšední dovednost. Sami pak mohou rozšiřovat povědomí o práci s keramickou hlínou a její úžasné možnosti zpracování.
Pokud má někdo chuť zkusit pracovat s keramickou hlínou, není nic snazšího, než usednout k hrnčířskému kruhu a pracovat. Nemělo by nás odradit, pokud se výrobek nepovede napoprvé či po desáté. Hlavní je naučit se vlastníma rukama vyrobit něco, co bude mít tvar a smysl a není nutné dbát příliš na obecný vkus a nevzdávat se svých snů. Zde hlavně platí, že originalita je na prvním místě.
Karolína Bathory by se i nadále chtěla věnovat výrobě zvířecích plastik, které by jednou i ráda vystavovala. Věří, že se její značka Bastet rozvine v silnou značku. Jak sama říká - hlína je s člověkem celá tisíciletí, a to přeci musí mít nějaký důvod.
4. díl - Karolína Bathory - umělecká keramička
Partnerem projektu je Skupina ČEZ
Publikováno: 4. 6. 2020