Ondřej Novotný je společníkem Michala Mourečka a oba vlastní firmu na výrobu jízdních kol. Jak se dali dohromady a co očekávají do společné práce?
Ondřej Novotný, Michal Moureček a firma FESTKA
Michal Moureček si svůj sen splnil a stal se několikanásobným juniorským mistrem republiky v dráhové cyklistice. Tomuto sportu se věnoval do roku 2006, kdy si řekl, že je na čase jít dál.
Ondřej Novotný si sen splnil také, ale z jiného úhlu. Jako dítě se závodníkem nestal, ale láska ke kolům ho neopustila ani v dospělém věku a on se rozhodl, že se bude věnovat stavění jízdních kol. A to ho spojilo právě s Michalem Mourečkem, který léta marně hledal někoho, kdo mu postaví kolo na míru podle jeho představ a potřeb.
Jejich začátky byly všelijaké a dlužno dodat, že i veselé. Ani jeden z nich neměl představu o tom, jak takové kolo vlastně postavit, jaké použít materiály a komponenty a vznikala tak díla prapodivná. Základem všeho byla jednoduchá myšlenka - pokud si nechají postavit kolo na míru, proč by se nemohli pokusit o vlastní návrhy. Vzápětí po myšlence návrhu přišla i myšlenky vlastní stavby a výsledkem všeho byla společnost nebo chcete-li firma, zabývající se výrobou kol na míru.
První kola byla postavena systémem nákup dílů a stavba a posléze prodej hotového díla. Tato kola získali kamarádi Michala i Ondřeje. Nikdo by dnes nevěřil tomu, že jejich výrobky vznikaly v malé garáži v Praze, kterou Ondřej vlastnil a poskytl jako první dílnu. Oba mladí muži měli jasnou vizi, které chtěli dát i tvar a název. Vzpomínkou již dnes je sedačka, na níž vznikaly nápady a projekty a starý ponk, na němž se kola z nakoupených dílů montovala.
A tak vznikla FESTKA, firma a logo kol. Většina myšlenek vznikla ve spolupráci obou kolegů, hotovému výrobku předcházely hodiny společných diskusí a pokusů. Začátky toho, že dnes mohou svá kola prodávat do zámoří, do Austrálie či do USA byly krkolomné a trvalo několik let, než přišli na správnou technologii, na nejlepší materiály a patřičné pracovní procesy. Současnost jim díky internetu silně nahrála, možnost prodeje virtuální cestou je značná výhoda, a dokonce i doba karantény jim nijak neublížila.
Jejich velkou výhodou je nejen obrovský elán a radost z práce, ale především spokojenost zákazníků, kterým staví kola opravdu na míru. Z toho důvodu preferují osobní setkávání, komunikaci se zákazníkem a jasné představy toho, jak by mělo kolo ve finální fázi vypadat. Podstatou všeho je pochopit, za jakým účelem bude zákazník kolo využívat, jaké jsou jeho proporce a dispozice. Jinak se staví kolo pro rekreační jezdění a jinak pro zaníceného amatérského sportovce.
Jak Ondřej, tak Michal shodně říkají, že svou firmu, značku a výrobky nevybudovali ze dne na den a že trvalo velmi dlouho, než se jim podařilo stavět kola tak, aby mohli být maximálně spokojeni. Berou své řemeslo jako poslání a dávají do svých kol srdce. Jen tak mohou dosahovat skvělých výsledků. Každý, kdo má svůj sen by si měl za tím snem jít a nenechat se odradit prvními neúspěchy. Pokud své řemeslo děláte dobře a poctivě, zákazníci si vás najdou. Nakonec, pomocí internetu dnes může být známý každý a správná prezentace výrobku nebo výroby je polovičním úspěchem v práci.
Bonusový materiál k 11. dílu: Michal Moureček - výrobce kol
Partner projektu je Skupina ČEZ
Publikováno: 4. 9. 2020