Řemesla se vracejí do našeho života

Ještě před deseti lety se zdálo, že řemeslná výroba a s ní spojené malé podnikání upadne v zapomnění. S příchodem nové dekády ovšem řemeslníkům svítá na lepší časy. Češi mají totiž čím dál tím větší zájem o kvalitní, ručně zpracované výrobky s tradicí a “duší”. Řemeslníci navíc své podnikání přizpůsobují moderní době, a tak je zákazníci kromě tradičních trhů najdou i na Facebooku a dalších sociálních sítích.

Řemeslná výroba zažívá renesanci, kvalita poráží kvantitu (Zdroj: Tereza Pospíšilová)

Řemesla nevymřela a vrací se zpět do našich životů

Ještě do nedávna spoléhali řemeslníci především na své sousedy a známé z blízkého okolí. Byli to totiž právě oni, díky komu řemesla přežívala po celé generace a díky komu byli schopni řemeslníci uživit své rodiny. V posledních letech se navíc mohli řemeslníci cítit v nevýhodně pod přesilou velkých řetězců. Ty totiž díky obrovskému množství zboží a vysokému počtu poboček dokázali často nabídnout nižší cenu (avšak také nižší kvalitu) výrobku.

tkalcovna_kubak10
V současné době svítá malým podnikům a řemeslníkům na lepší časy (Zdroj: Tereza Pospíšilová)

S rostoucím důrazem na digitalizaci a přechod do online prostředí však svítá malým podnikům a řemeslníkům na lepší časy. Své zákazníky nyní mohou oslovit prostřednictvím sociálních sítí a nabídnout něco, co velkým řetězcům často schází – příběh, autenticita, lidskost a unikátní produkt. To ostatně dokazuje i Průzkum o stavu podnikání, jež nechala udělat společnost Facebook ve spolupráci s OECD a Světovou bankou. Podle průzkumu 55 % českých malých a středních podniků figurujících na Facebooku uvedlo, že v posledním měsíci 25 % a více jejich prodejů proběhlo online.

bewooden3
K tvorbě kvalitního a zajímavého obsahu řemeslníci nepotřebují 130 let historie, stačí nechat zákazníky nahlédnout pod pokličku prostřednictvím videí (Zdroj: Tereza Pospíšilová)

“Naše zákazníky nejvíce zajímá příběh – především historie a proces výroby,” popisuje Filip Kubák, řemeslník a majitel rodinné tkalcovské dílny ve Strmilově. “Naše tkalcovská dílna funguje už od roku 1870, na publikum dnes ale cílíme především na internetu. Hodně nám pomáhá například Facebook a Instagram,” dodává. “Máme zákazníky, kteří se k nám vracejí. Dokonce bych řekl, že už jsou někteří na těch dekách trochu závislí a jsou schopni jich mít doma dokonce několik desítek,” směje se Kubák.

tkalcovna_kubak11
Tkalcovna Kubák je na trhu již 150 let (Zdroj: Tereza Pospíšilová)

K tvorbě kvalitního a zajímavého obsahu však řemeslníci nepotřebují 130 let historie. Namísto toho stačí nechat zákazníky nahlédnout pod pokličku – prostřednictvím videí ukázat proces výroby, skrze líbivé fotografie představit finální produkty. Takovou zkušenost má Ctirad Sára, jenž spolu se svými přáteli před 8 lety založil výrobu originálních módních doplňků ze dřeva BeWooden. I pro ně je stěžejní využívání online marketingu a tvorba kvalitního obsahu: “Pomáhá nám prezentovat náš příběh a aktuální dění – zákazníky informujeme o tom, co se v naší firmě děje, co zrovna děláme a co máme pod rukama. Snažíme se tvořit především živý obsah.” Podle Sáry je nejdůležitější reagovat na podněty svých fanoušků: “Díky komunikaci se zákazníky prostřednictvím Facebooku dostáváme okamžitou zpětnou vazbu. Jejich zásluhou tak vytváříme takový náš online svět, ve kterém se společně sdružujeme.”

pikle4
Ukázka výroby dřevěných hraček (Zdroj: Tereza Pospíšilová)

Při tvorbě příspěvků přitom řemeslníci nemusí utrácet za fotografy, ani za grafické designéry. Často stačí vzít do ruky chytrý telefon a své produkty vyfotit svépomocí. “Fotky, které zveřejňujeme na sociálních sítích, jsou z většiny naše. Obě dvě máme děti, a tak je jednoduše vyfotíme, když si s našimi hračkami hrají. Často nám fotky také posílají naši zákazníci –z toho máme vždy obrovskou radost a rády je sdílíme,” vysvětlují Jitka Plevová a Jana Rucká, které společně na mateřské dovolené začaly pod názvem Pikle vyrábět originální hračky pro děti. “Sdílíme především příspěvky o tom, jak naše hračky vznikají – z výroby, ze zákulisí. To jsou vlastně ty nejoblíbenější příspěvky, drby,” směje se Plevová.

bewooden4
Výroba originálních módních doplňků ze dřeva BeWooden (Zdroj: Tereza Pospíšilová)

V době sociálních sítí a s nimi spojeným přesunem komunikace do online světa mají tedy, jak se zdá, řemeslníci a drobní podnikatelé navrch. Jejich komunikace je osobnější, srdečnější a zakládá se na skutečném příběhu. Malé podniky tak mají ke svým zákazníkům mnohem blíže – ti to navíc dokážou ocenit, a tak svůj oblíbený podnik rádi podpoří.

Publikováno: 27. 9. 2020

Jsme členy mediální skupiny Prima