Ještě před deseti lety se zdálo, že řemeslná výroba a s ní spojené malé podnikání upadne v zapomnění. S příchodem nové dekády ovšem řemeslníkům svítá na lepší časy. Češi mají totiž čím dál tím větší zájem o kvalitní, ručně zpracované výrobky s tradicí a “duší”. Řemeslníci navíc své podnikání přizpůsobují moderní době, a tak je zákazníci kromě tradičních trhů najdou i na Facebooku a dalších sociálních sítích.
Řemesla nevymřela a vrací se zpět do našich životů
Ještě do nedávna spoléhali řemeslníci především na své sousedy a známé z blízkého okolí. Byli to totiž právě oni, díky komu řemesla přežívala po celé generace a díky komu byli schopni řemeslníci uživit své rodiny. V posledních letech se navíc mohli řemeslníci cítit v nevýhodně pod přesilou velkých řetězců. Ty totiž díky obrovskému množství zboží a vysokému počtu poboček dokázali často nabídnout nižší cenu (avšak také nižší kvalitu) výrobku.
![tkalcovna_kubak10](https://img.primadoma.cz/w_4/25/10/column/251066fac5d42e8727f0b2b1a2006950_tkalcovna_kubak10.png)
S rostoucím důrazem na digitalizaci a přechod do online prostředí však svítá malým podnikům a řemeslníkům na lepší časy. Své zákazníky nyní mohou oslovit prostřednictvím sociálních sítí a nabídnout něco, co velkým řetězcům často schází – příběh, autenticita, lidskost a unikátní produkt. To ostatně dokazuje i Průzkum o stavu podnikání, jež nechala udělat společnost Facebook ve spolupráci s OECD a Světovou bankou. Podle průzkumu 55 % českých malých a středních podniků figurujících na Facebooku uvedlo, že v posledním měsíci 25 % a více jejich prodejů proběhlo online.
![bewooden3](https://img.primadoma.cz/w_4/fe/70/column/fe702f22c8d6262540df6f00efc6d551_bewooden3.png)
“Naše zákazníky nejvíce zajímá příběh – především historie a proces výroby,” popisuje Filip Kubák, řemeslník a majitel rodinné tkalcovské dílny ve Strmilově. “Naše tkalcovská dílna funguje už od roku 1870, na publikum dnes ale cílíme především na internetu. Hodně nám pomáhá například Facebook a Instagram,” dodává. “Máme zákazníky, kteří se k nám vracejí. Dokonce bych řekl, že už jsou někteří na těch dekách trochu závislí a jsou schopni jich mít doma dokonce několik desítek,” směje se Kubák.
![tkalcovna_kubak11](https://img.primadoma.cz/w_4/49/14/column/491431b318d1b78cde4ebf8b0b43efaf_tkalcovna_kubak11.jpg)
K tvorbě kvalitního a zajímavého obsahu však řemeslníci nepotřebují 130 let historie. Namísto toho stačí nechat zákazníky nahlédnout pod pokličku – prostřednictvím videí ukázat proces výroby, skrze líbivé fotografie představit finální produkty. Takovou zkušenost má Ctirad Sára, jenž spolu se svými přáteli před 8 lety založil výrobu originálních módních doplňků ze dřeva BeWooden. I pro ně je stěžejní využívání online marketingu a tvorba kvalitního obsahu: “Pomáhá nám prezentovat náš příběh a aktuální dění – zákazníky informujeme o tom, co se v naší firmě děje, co zrovna děláme a co máme pod rukama. Snažíme se tvořit především živý obsah.” Podle Sáry je nejdůležitější reagovat na podněty svých fanoušků: “Díky komunikaci se zákazníky prostřednictvím Facebooku dostáváme okamžitou zpětnou vazbu. Jejich zásluhou tak vytváříme takový náš online svět, ve kterém se společně sdružujeme.”
![pikle4](https://img.primadoma.cz/w_4/ba/87/column/ba8778c5cd8d47cdbf2145ff8ca6cd6c_pikle4.png)
Při tvorbě příspěvků přitom řemeslníci nemusí utrácet za fotografy, ani za grafické designéry. Často stačí vzít do ruky chytrý telefon a své produkty vyfotit svépomocí. “Fotky, které zveřejňujeme na sociálních sítích, jsou z většiny naše. Obě dvě máme děti, a tak je jednoduše vyfotíme, když si s našimi hračkami hrají. Často nám fotky také posílají naši zákazníci –z toho máme vždy obrovskou radost a rády je sdílíme,” vysvětlují Jitka Plevová a Jana Rucká, které společně na mateřské dovolené začaly pod názvem Pikle vyrábět originální hračky pro děti. “Sdílíme především příspěvky o tom, jak naše hračky vznikají – z výroby, ze zákulisí. To jsou vlastně ty nejoblíbenější příspěvky, drby,” směje se Plevová.
![bewooden4](https://img.primadoma.cz/w_4/c9/fc/column/c9fc0b3b292263798fb06e28efbae93c_bewooden4.png)
V době sociálních sítí a s nimi spojeným přesunem komunikace do online světa mají tedy, jak se zdá, řemeslníci a drobní podnikatelé navrch. Jejich komunikace je osobnější, srdečnější a zakládá se na skutečném příběhu. Malé podniky tak mají ke svým zákazníkům mnohem blíže – ti to navíc dokážou ocenit, a tak svůj oblíbený podnik rádi podpoří.
Publikováno: 27. 9. 2020