Podepsal se lockdown na dopravních nehodách?

Nehodovost na českých silnicích a dálnicích letos klesla nejvíce za posledních 59 let. Velký úbytek odhalují i statistiky počtu těžce zraněných. Hlavním důvodem jsou protiepidemická opatření, a tedy o dost méně hustý provoz. Jak to na našich vozovkách vypadalo v prvním jarním versus druhým podzimním lockdownu?

Češi bourali v obou lockdownech prakticky stejně často, škody však byly na podzim vyšší (Zdroj: pojišťovna Slavia)

V tuzemsku i ostatních státech bojujících s koronavirovou pandemií, můžeme pozorovat příznivé změny týkající se nejen úmrtnosti, ale i celkové nehodovosti na silnicích či dálnicích. Co se týče četnosti škodových událostí, byla u nás v obou lockdownech prakticky totožná. Průměrně jsme v jarním zaznamenali 17 škodových a pojistných událostí denně. V podzimním se pak toto číslo zvedlo opravdu nepatrně na 17,2, tedy o pouhé dvě desetiny procenta.

Bouračky
Druhý lockdown z pohledu škod v silničním provozu jasně předčil ten první (Zdroj: pojišťovna Slavia)

Rozdíl najdeme ve výši pojistného plnění

Ačkoliv četnost nehod zůstala prakticky stejná, velký rozdíl můžeme naopak pozorovat v závažnosti škod. Druhý lockdown totiž z pohledu škod v silničním provozu jasně předčil ten první. V praxi to znamenalo, že průměrná výše pojistného plnění činila na jaře 28 040 Kč a na podzim představovala 26 129 Kč. Mediánová hodnota vyplaceného plnění byla však v druhé vlně o 8 659 Kč vyšší než v první.  Ukazuje se tak, že pro závažnost škod při nehodách má skutečně rozhodující význam sezóna, a ne provoz. Zapomínat bychom zároveň neměli na to, že k nejfatálnějším následkům dochází často z důvodu nepozornosti řidičů, ke které právě méně hustý provoz může svádět. Všechna čísla vyplývají z analýzy pojišťovny, která měla za cíl prozkoumat téměř 1800 pojistných událostí během obou lockdownů.

Statistika nehodovosti Policie ČR

Publikováno: 14. 1. 2021

Jsme členy mediální skupiny Prima