Stanislav Klokočník, výrobce kajaků

| autor: Beata Boháčová

Snad každé dítě má své sny. Představy o dobrodružství dokážou zcela pohltit dětskou duši a zaplavují ji touhou a zvědavostí. Okamžiky, které byste chtěli prožít, expedice, o kterých by mluvil celý svět. To vše jsou sny, touhy a představy všech malých človíčků. Stanislav Klokočník je šťastlivcem, jehož dětské sny se staly skutečností. Společně se svými přáteli se vydal na nejhrůznější expedice na moři, kde zároveň otestoval svůj vlastní výtvor. Mořský kajak, který si nejen sám navrhl, ale jeho výrobu i zrealizoval.

I v zemi, která nemá moře, se mohou vyrábět mořské kajaky (Zdroj: Prima DOMA)

Výroba mořských kajaků

Pan Stanislav Klokočník se živí návrhy a následnou výrobou mořských kajaků. Všechno to začalo jednou nevinou dětskou expedicí. Stanislav, ještě jako malý chlapec, společně se svými kamarády našel na sídlišti staré kovové necky. Všechny děti si okamžitě sbalili trochu jídla, pádla a plachtu s a společně se vydali na nevídané dobrodružství. Výpravnou expedici na moře. Po krátké chvíli se však staré necky převrhly a celému výletu byl konec. Malý Standa však již tenkrát věděl, že se jednoho dne jeho sen splní a on se vydá na opravdové moře. Jediné, co netušil, bylo, že jednou z hvězd této expedice bude mořský kajak jím samotným navržený a posléze i vyrobený.

Tento jedinečný a neskonale šikovný řemeslník vždy tíhl k modelařině. Zálibou se pro něj stalo např. kování nožů, zpracování dřeva či kůže. Při výrobě mořských kajaků se řídí radou od světové legendy a průkopníka mořského kajakingu Stanislava Chládka. Jediný rozdíl mezi necky a mořským kajakem je ten, že kajak nemá kormidlo.

Stavba
Ke stavbě kajaků se tento muž dostal právě přes svůj koníček (Zdroj: Prima DOMA)

Tento sport pana Standu naprosto uchvátil. Zcela zásadní a nejlákavější je představa, kdy si sbalíte pouze pár nejnutnějších věcí, opustíte lidi, střídáte pláž za pláží a užíváte si naprostou svobodu.

Ke stavbě kajaků se tento muž dostal právě přes svůj koníček. S přáteli se chystal na výpravu do Grónska a potřeboval speciální dělený kajak, který by byl vhodný do tamních vod. V zahraničí sice byly k mání kajaky vhodných tvarů, ale ani jeden nevyhovoval z hlediska použitých materiálů. V současné době pan Stanislav vyrábí lodě ze sklolaminátu, které jsou vhodné pro lidi, kteří mají méně peněz, či např. lodě karbonové. Mořské kajaky mohou být i různě váhově rozlišeny.

Materiál
Materiály se formou ručního laminování vkládají do formy (Zdroj: Prima DOMA)

Stanislav Klokočník vyrábí ve své dílně dlouhé mořské kajaky. Ke své práci nejčastěji používá váleček a stěrku k prosycování materiálu a flexu k odřezání přebytečných částí např. vstupu do lodě.  V prvním kroku je nutné připravit model. Jedná se o dlouhé hodiny broušení a kytování. Z hotového modelu, kterému se také říká kopyto, se sejme forma, do které se laminují samotné lodě.

Ve chvíli, kdy si zákazník vybere loď přesně podle své váhy a výšky, přichází na řadu materiály, které se formou ručního laminování vkládají do formy. Jedná se o proces, při kterém se ručně za pomoci štětce nebo válečku nanáší matrice a výztuž. Jako matrice se nejčastěji používají polyesterové a vinylesterové pryskyřice či epoxidové živice, jež prosycují kladenou výztuž. Vlákna, která se používají jako výztuž, mají vyšší pevnost a tuhost ve srovnání s pojivem a umožňují přenos veškerého napětí z matrice do vláken. Nejčastěji se používají vlákna skleněná, uhlíková či aramidová.

Výroba
Stanislav Klokočník vidí budoucnost svého oboru velice pozitivně (Zdroj: Prima DOMA)

Technologie ručního laminování je proces, kdy se do formy nejprve nanese gelcout, což je gelovitá hmota, která se nechá zatvrdnout. Na ní se postupně nanášejí jednotlivé vrstvy matrice a výztuže. Epoxidová pryskyřice prosycuje jednotlivé vrstvy tkaniny, a tím vzniká materiál, který disponuje výbornými mechanickými vlastnostmi a maximem užitkových vlastností při minimální hmotnosti. Celá forma i s naskládanými materiály se zapytluje, napojí na vývěvu a vloží do pece, kde se vytemperuje a vyschne. Ve chvíli, kdy materiál vytvrdne a loď je vypečená, vyjme se z formy a odstraní se přebytečné rohože s pryskyřicí a celá slupka paluby či kýlu se ořeže. Naprosto shodným způsobem se vyrobí i protikus a obě části se slepí. V posledním kroku se provádí dokončovací práce jako je např. lepení deklu, lepení vodotěsné vzduchotěsné přepážky či instalování límce a sedačky. Límec i sedačka se vyrábí ze shodného materiálu jako loď samotná.

Stanislav Klokočník vidí budoucnost svého oboru velice pozitivně, i když výroba mořských kajaků v zemi, která ani nemá moře, může znít celkem bláznivě. Práce s kompozitními materiály a technologie s tím spojené jsou však prací budoucnosti. Jedná se o materiály, které disponují pevností, pružností a lehkostí. Z kompozitních materiálů je možné vyrábět výrobky, které mohou mít prakticky neomezenou variabilitu tvarů a velikostí. Využívají se např. v leteckém či automobilovém průmyslu nebo při výrobě lopatek k větrným elektrárnám.

Kajaky
Epoxidová pryskyřice prosycuje jednotlivé vrstvy tkaniny, a tím vzniká materiál, který disponuje výbornými mechanickými vlastnostmi (Zdroj: Prima DOMA)

25. díl: Stanislav Klokočník - výrobce kajaků

Partner projektu je Skupina ČEZ

ČEZ dodává energii českému řemeslu
Hlavním partnerem projektu je Skupina ČEZ (Zdroj: Prima DOMA)