Zahradničení je koníček, kterému se Češi vždy hojně věnovali. V době covidové pandemie ale obliba zahradničení mezi lidmi raketově vzrostla. Zahrádky se mnohdy staly tím jediným koutkem přírody, kde mohou v klidu trávit svůj volný čas ať už prací, nebo odpočinkem.
Zahradám a zahradničení se věnují tři čtvrtiny Čechů. Vyplývá to z průzkumu. Téměř polovina Čechů (47 %) má přitom vlastní zahradu hned u domu či nemovitosti, ve které bydlí, 11 % se pak zahradničení věnuje na chalupě či u své rekreační nemovitosti a 8 % na zahrádku dojíždí mimo své bydliště, například do zahrádkářské kolonie. Desetina Čechů zahradničí na zahradě, která jim nepatří, ale je v majetku některého z dalších členů rodiny a příbuzenstva a o zahradu se místo nich starají.
Zahradu nemá a zahradničení se nevěnuje jen opravdu malá část české populace, 24,4 % Čechů. Nicméně i z těch, kdo aktuálně zahradu nevlastní, téměř polovina, 43 %, uvažuje o tom, že by si v současné době ovlivněné pandemií zahradu pořídila nebo alespoň pronajala.
Místo u moře rekreace na zahradě
Zahradničení se totiž stalo populární a dostupnou alternativou k omezenému volnočasovému a dovolenkovému cestování. Právě možnost strávit čas „ve vlastní přírodě“ u sebe na zahradě uváděla až polovina respondentů jako to, co bylo pro ně kompenzací během pandemie, která nahradila cestování. Téměř čtvrtina respondentů (23 %) proto také zahradničení a své zahradě věnovala během pandemie více času než před ní.
Pro tři čtvrtiny Čechů je zahrada místem relaxace a odpočinku
Tři čtvrtiny respondentů počítají s částkou do 5 000 Kč, kterou letos během jarních prací věnují na péči o zahradu tak, aby byla po zimě připravena na jaro a léto a stala se místem, kde budou Češi rádi trávit svůj volný čas, právě například místo cestování. Až téměř pětina Čechů (19 %) přitom své investice do zahrady v době pandemie navýšila a za nákupy spojené s péčí o ni vydá teď více peněz než dříve.
Právě relaxace a odpočinek jsou totiž pro téměř tři čtvrtiny Čechů (71 %) hlavní náplní času stráveného na zahradě. 52 % Čechů pak kromě relaxace a odpočinku má zahradu proto, aby si vypěstovala vlastní ovoce a drobnou zeleninu pro vlastní spotřebu.
Místo letenek kupují Češi na internetu zahradnické potřeby
Pandemie covidu nicméně neznamenala jenom větší příklon Čechů k zahradničení. Změnila také zvyklosti z hlediska pořizování vybavení a výsadby na zahradu. Nejmarkantnější je to ze srovnání oblíbenosti nakupování zahradnických potřeb v e-shopech. Před pandemií to bylo jenom kolem 20 % Čechů, kteří zahradnické potřeby kupovali on-line, nyní se jejich počet vyhoupl až na jednu třetinu. S nadsázkou se dá říci, že tak, jak Češi jednoduše a rádi kupovali dříve letenky on-line, vrhli se stejnou vervou na nákup zahrádkářských potřeb on-line.
Na tom, co nejvíce kupují v rámci přípravy na jarní práce, se Češi poměrně ve velkém shodnou. Přibližně polovina z nich (52,8 %) kupuje na zahrádku semena nebo cibule, sazenice zeleniny (55,8 %), sazenice květin (51 %) a samozřejmě hnojiva (51,8 %), aby zahrádka prospívala a všechno na ní dobře rostlo.
Publikováno: 9. 4. 2021