Letošní lockdown se zapíše černým písmem do české ekonomiky. Živnostníky dlouhodobě podporuje a pojišťuje pojišťovna Slavia, která sesbírala aktuální data malých a středních podnikatelů o jejich vnímaní rizik podnikání.
Přerušení živností se týkalo především oblastí výroba, obchod a služby, dále pak stravování a maloobchodu v nespecializovaných prodejnách. S výpadkem příjmů se za uplynulý rok setkala více než polovina podnikatelů (52 %), 48 % pak uvádí jako druhé nejčastější riziko ztrátu objednávek či klientů. Nejcitlivější jsou tato rizika zejména pro firmy s ročním obratem do jednoho milionu korun, tedy typicky pro živnostníky. Vyplývá to z průzkumu, který provedla výzkumná agentura NMS Market Research pro Slavia pojišťovnu.
Velká část podnikatelů (37 %) preferuje tyto ztráty řešit zejména cestou snižování nákladů, při ztrátě objednávek často především personálních. Dále pak jedna čtvrtina (24 %) dotázaných jako adekvátní řešení neočekávatelných rizik upřednostňuje lepší tvorbu finančních rezerv, tedy finanční obezřetnost. Na nové investice si i proto v současné době troufá pouhých 13 % podnikatelů a ani ne každý desátý drobný podnikatel pod 1 milion korun obratu má nyní odvahu jít do nových investic. Nejméně zmíněným východiskem je pro podnikatele sdílení rizik například s obchodními partnery.
Tuzemská ekonomika má za uplynulý rok obrovský propad a postiženo je nespočet oblastí podnikání. Zejména drobní podnikatelé se tak snadno mohou dostat do existenčních problémů, a proto je pro nás podpora živnostníků v této nelehké době stěžejní. Z našeho výzkumu přitom vyplynulo, že tito podnikatelé nejsou zvyklí sdílet rizika např. vhodným pojištěním.
Publikováno: 29. 4. 2021