Během následujících dvanácti měsíců čeká online nakupování několik novinek. Dobrou zprávou je, že většina je ve prospěch zákazníků. Reklamace bude jednodušší, záruka se mění na obvyklou životnost zboží a obchody budou muset více komunikovat. Změny vycházejí ze dvou evropských směrnic upravujících ochranu spotřebitele a následné aktualizace Občanského zákoníku. Některé změny uvidíte hned na začátku července, některé začnou platit až příští rok.
Obchody budou dosažitelnější
Ať už jde o vrácení zboží nebo reklamaci, nejasnou nebo opožděnou objednávku, zákazník by měl od července vždycky najít kontakt na obchod, ať už je to e-mail nebo telefon. Kontaktní formulář už nebude stačit.
Na vrácení zboží je mnohem víc času, než si myslíte
Cokoli kupujete online, můžete do 14 dní vrátit. „Málokdo už ale ví, že do dvou týdnů stačí pouze prodejci oznámit, že od kupní smlouvy odstupujete. Na odeslání zboží máte ještě jednou tolik času. Nemoc ani dovolená vám tedy ve využití vašeho zákaznického práva v cestě nestojí,“ říká Veronika Molčanová, šéfka zákaznické podpory nákupního rádce Heureka. A mimochodem, nezáleží ani na tom, zda si zboží vyzvedáváte na poště nebo osobně na prodejně.
Co se vrátit nedá
Zboží taky nemusíte vracet v originálním obalu, ale mělo by být ve stavu, jako byste si produkt prohlíželi v obchodě. Do nového telefonu tedy nenahrávejte své údaje a s pořízeným vysavačem neluxujte celý byt. Možnost vrácení se netýká zboží podléhající zkáze (jídlo), hygienické zboží nebo služby poskytnuté před skončením lhůty (kadeřnice, kosmetička). Problémy jsou i s vracením nahrávek a obecně digitálního obsahu nebo softwaru v zapečetěném obalu.
Dopravu proplatí jen tu nejlevnější
Stejně tak si dejte pozor na nárokování peněz na dopravu. Pokud jste si připlatili za expresní doručení nebo kurýra, obchod může vracet tu nejlevnější dopravu. Rozdíl může být i v řádech stovek korun.
Na vady zboží budete mít delší záruku
Od ledna 2022 se budou měnit i podmínky reklamace, která se uplatňuje v případě vady zboží. Třeba když nový vysavač už po vybalení nejde zapnout nebo kabelka dorazí natržená. V tomto případě se nevracejí peníze automaticky, prodejce vaší reklamaci posuzuje a má na to notoricky známých 30 dnů. Doposud jste měli na reklamaci vady, u které nemusíte prokazovat, jak se stala, 6 měsíců, nově to bude až jeden rok. „Typicky jsou to vykloktaná tlačítka, rozlepené boty, prodřené kapsy. I když vaši reklamaci obchod zamítne, nedejte se. To na nich je povinnost prokázat, že jste s výrobkem zacházeli neopatrně nebo nevhodně,“ radí Veronika Molčanová.
Končí ale 24měsíční záruční lhůta
Dvouletá záruka od roku 2022 končí. Nový zákon operuje s pojmem obvyklá životnost, prodejce bude mít odpovědnost za životnost a funkčnost odpovídající věcem téhož druhu. „Ještě čekáme na výklad, podle čeho se to bude posuzovat. Zřejmě až ČOI nebo soudy rozřeší, jak dlouho má pračka prát nebo kolik kilometrů mají vydržet sportovní boty.“
Obraťte se na ČOI
Pokud se s obchodem na řešení reklamace nedohodnete, nemusíte hned k soudu. Jako první instanci zkuste Českou obchodní inspekci, její vyjádření dostanete průměrně do dvou tří měsíců zdarma a na její názor dá i případný soud. Pokud ČOI rozhodne ve váš prospěch, většina obchodů už rovnou vrací peníze nebo zboží vymění.
Raději problémům předcházet
Na Heurece si můžete porovnat ceny zboží ze 40 tisíc e-shopů. Jen 1600 českých a slovenských obchodů má ale takovou důvěru Heureky, že se dostalo mezi e-shopy, u jejichž zboží najdete oranžové tlačítko nákupu přímo na Heurece. „Díky tomu máte jistotu, že e-shop se chová férově a pokud by se cokoli se zásilkou stalo, pak to za váš řeší tým Heureky,“ vysvětluje Veronika Molčanová. „Zároveň se při těchto nákupech klasická 14denní lhůta na odstoupení od smlouvy prodlužuje na 90 dní, pokud je zboží nepoškozené a nerozbalené. To se hodí nejen před Vánocemi, kdy dárky nemusí potěšit, ale třeba i během dovolených, kdy na zpětné odesílání zásilek nemusí být čas.“
V Heureka vybíráte ze zboží skladem a dostanete ho maximálně do týdne. Jde o jedinou platbu, všechny nákupy máte na jednom místě v historii a navíc – i když to samotný obchod nenabízí – na Heurece můžete platit kartou. Především pak za zády máte celý tým, který administrativu a právničinu s e-shopem vyřeší. Ale neděje se to moc často, chválí Veronika Molčanová z Heureky. „Je to méně než jedno procento z objednávek a většinu vyřizujeme obratem.“ Na jaře 2022 se chystají ještě další změny, například: ochrana před falešnými slevami, nebudete moci dostat speciální cenu jen pro vás, a dokonce se omezí i publikace recenzí. Pokud e-shop recenzi na svých stránkách uvádí, bude muset prokázat, že u něj i nakoupil.
Publikováno: 1. 8. 2021