V Karpuchina Gallery v Praze v Rybné ulici začala večerní vernisáží výstava české malířky Lucie Jindrák Skřivánkové s názvem BLACKOUT. Tato česká malířka známá svými plátny v pastelových tónech nebo muraly ve veřejném prostranství tentokrát přetřela svá plátna načerno. Pod černočernou tmou se však skrývají původní světlé obrazy, které umělkyně tvoří pomocí pastovitých omítek Weber.
Lucie Jindrák Skřivánková, talentovaná malířka a absolventka atelieru Michaela Rittsteina na pražské AVU, spolupracuje s laboratořemi divize Weber přes dva roky. Z této spolupráce vznikají jedinečné odstíny barev, kterými malířka tvoří svá plátna. Pastovitými omítkami ale vytváří i originální muraly – tedy malby na fasádách ve veřejném prostranství (jako např. mural na Tančícím domě v Praze).
V aktuálním cyklu BLACKOUT, vytvořeném speciálně pro výstavu v galerii Karpuchina, však své typicky pastelové tóny překrývá černočernou barvou. Na míru míchané pigmenty i přesto nenápadně prostupují navenek. Hutný stavební materiál tak získává svou křehkost pod rukama talentované umělkyně, která rozkrývá tabu, že malovat se dá jen klasickými barvami.
Díky jedinečnému uměleckému vyjádření dostává pastovitá omítka úplně jiný rozměr. V tomto cyklu pracuje Lucie Skřivánková s různými druhy černé barvy. Jednou z nich je i „nejčernější matná barva ve známém vesmíru“, která má pohlcovat až devadesát sedm procent veškerého světla. Vznikla jako umělecká reakce na exkluzivní smlouvu Anishe Kapoora na používání Vantablacku, „nejčernější černé na světě“. S britským ultračerným akrylátem smí naopak pracovat každý – vyjma Kapoora.
Příběh černé barvy – od zapomenuté plechovky přes Londýn až na výstavu
Jak se z mírných harmonických obrazů stala temná plátna? Umělecké cesty jsou klikaté. Z náročné práce bez odpočinku Lucie jednou zabarvila celý jeden barevný obraz načerno. Použila přitom barvu od Weber bez etikety, kterou měla v ateliéru již delší dobu. Tento obraz měl na jedné z minulých výstav umělkyně úspěch a u Lucie černá barva způsobila uvolnění a dodala jí nový pohled na svou práci. A tak se začala černou více zaobírat. Na své strukturální obrazy využívá pastovitou omítku od Weber v pastelových odstínech jejich palety a nebo namíchaných vlastních odstínů. Začala ale postupně pátrat po černé, kterou použila pro první obraz.
Tuto plechovku černé barvy bez popisku však měla již dva roky v ateliéru. Ve spolupráci s Weberem pro ni připravili několik vzorků černé, žádný však neodpovídal obsahu kelímku. Byla to docela záhada. Nakonec Lucie poslala malý zbytek zapomenuté barvy a Weber finálně speciálně pro Lucii namíchal tuto černou barvu ze znovunalezené plechovky z ateliéru. V mezičase však Lucie pátrala po černočerné na internetu. Černou Anische Kapoora sice nezakoupila, ale získala z Londýna 97% černou. A tak obrazy vznikly kombinací londýnské černočerné, pohlcující světlo, s černočerným odstínem Weber.
Na výsledné obrazy vytvořené touto speciální barvou se můžete osobně podívat v Praze v Rybné ulici v galerii Karpuchina, která vystavuje cyklus obrazů Lucie Jindrák Skřivánkové s názvem BLACKOUT do 16. září tohoto roku.
Publikováno: 17. 8. 2021