Kutil s šikovnými rukama, který zdolal Atlantický oceán na vlastnoručně vyrobené lodi

Moravský rodák a jeho dobrodružství v sólo plavbě na vlnách Atlantiku. Tak by mohl začínat příběh o Michalu Krystovi, který je tělem sportovec a duší dobrodruh. Milovník adrenalinových sportů vyzkoušel za svůj život mnoho výzev, od horolezecké expedice v Himalájích přes závody v paraglidingu až po účast na jednom z nejextrémnějších závodu světa Red Bull Xalps. Nyní se rozhodl posunout své hranice ještě dál. Vlastníma rukama postavil z překližky v garáži loď, na které se vydal jako jeden z účastníků historicky prvního jachtařského sólo závodu Transat, přeplout divoké vlny Atlantického oceánu.

Kutil s šikovnými rukama, který zdolal Atlantický oceán na vlastnoručně vyrobené lodi (Zdroj: Jan Kasl)

Srdcem vodák, duší dobrodruh

Michalovou vášní, jenž ho provází celý život, je vodáctví. Do kajaku poprvé sedl, když mu bylo šest let. Zamiloval se do svobody, kterou plavba přináší. Z kajaku se postupem času dostal k plachtění, kde ho učarovala kromě svobody také rychlost. Učil se umění vcítit se do síly vody, větru. Touha po dobrodružství a překonávání vlastních hranic je esencí jeho životní cesty a jachting je jeho manifestací. Proto se rozhodl vyrazit za další velkou výzvou ­– přeplutím Atlantiku, tedy přibližně 3600 námořních mil (6666 km), v rámci sólového jachtařského závodu Transat. 

Michalovou vášní, jenž ho provází celý život, je vodáctví
Michalovou vášní, jenž ho provází celý život, je vodáctví (Zdroj: Jan Kasl)
Touha po dobrodružství a překonávání vlastních hranic je esencí Michalovy životní cesty
Touha po dobrodružství a překonávání vlastních hranic je esencí Michalovy životní cesty (Zdroj: Jan Kasl)

Vlastnoručně postavená loď za dva miliony

Přeplutí Atlantiku a měsíc samoty na širém moři není jedinou výzvou, kterou závod přináší. Jednou z dalších podmínek závodu je vlastnoručně postavit 5,8 m dlouhou oceánskou jachtu ClassGlobe 5.8O. Ačkoli hlavní myšlenkou závodu je samostatnost, postavení celé lodi včetně interiéru, byla velice nákladná investice, a proto začal Michal hledat podporu. Tu našel u zástupců společnosti NaturaMed Pharmaceuticals, specializující se na doplňky stravy z Norska.

Zástupce NaturaMedu projekt nadchl a rozhodli se Michala v jeho prozatím největší životní výzvě podpořit. Společně tak vytvořili nový závodní tým Pro Man Plus Racing, jenž Michal v rámci závodu reprezentuje. Podporu našel také v rámci platformy Startovač, kde jeho projekt podpořilo příspěvkem v hodnotě přes 253 tisíc korun 99 Startérů.

Přeplutí Atlantiku a měsíc samoty na širém moři není jedinou výzvou, kterou závod přináší
Přeplutí Atlantiku a měsíc samoty na širém moři není jedinou výzvou, kterou závod přináší (Zdroj: Jan Kasl)
Jednou z dalších podmínek závodu je vlastnoručně postavit 5,8 metrů dlouhou oceánskou jachtu
Jednou z dalších podmínek závodu je vlastnoručně postavit 5,8 metrů dlouhou oceánskou jachtu (Zdroj: Jan Kasl)

Narození dcery Emy a lodi MENAWAN

Stavba lodi obnášela velikou preciznost. Jednotlivé díly musel Michal neustále pečlivě kontrolovat pomocí vodováhy či laseru. Vše muselo sedět na milimetr. Po tmelení vrutů a spár a nekonečném broušení následovala laminace hran a napojení jednotlivých dílů a překližek. Broušení trupu, opakované nanášení tmelu a laminace tak, aby měla loď perfektní tvar, vyžadovalo značnou dávku trpělivosti. Nakonec vše klaplo podle plánu. Loď, na které je odpracováno více než 1 000 hodin, dostala jméno MENAWAN, neboli půvabná, okouzlující, jedinečná. Závodní jachtu pojmenoval Michal po své čerstvě narozené dceři Emě, která je nositelkou těchto vlastností.

Stavba lodi obnášela velikou preciznost
Stavba lodi obnášela velikou preciznost (Zdroj: Jan Kasl)
Loď, na které je odpracováno více než 1 000 hodin, dostala jméno MENAWAN, neboli půvabná, okouzlující, jedinečná
Loď, na které je odpracováno více než 1 000 hodin, dostala jméno MENAWAN, neboli půvabná, okouzlující, jedinečná (Zdroj: Jan Kasl)

Příprava na závod přes Atlantik

Příprava na závod byla psychicky i fyzicky náročná. Michal na jachtě pracoval s velkým úsilím tři čtvrtě roku. První velký vítr loď pocítila ještě před vyplutím na moře. A to době, kdy se jižní Moravou prohnalo velké tornádo. Michal se tehdy rozhodl odložit stavbu a vydat se na pomoc přátelům, jejichž dům živel zasáhl.

Současně se stavbou lodi pracoval závodník na své fyzické i mentální kondici. Extrémní podmínky závodu vyžadují výkonnost i koncentraci, a proto Michal podporoval svou přípravu produktem Pro Man Plus, přírodním potravinovým doplňkem stravy pro muže. ProMan PLUS podporuje hladinu testosteronu, která přispívá k udržení psychické i fyzické odolnosti. Právě odolnost bude při obrovském spánkovém deficitu a nástrahách Atlantiku potřeba více než kdykoli předtím.

Příprava na závod byla psychicky i fyzicky náročná
Příprava na závod byla psychicky i fyzicky náročná (Zdroj: Jan Kasl)
Michal na jachtě pracoval s velkým úsilím tři čtvrtě roku
Michal na jachtě pracoval s velkým úsilím tři čtvrtě roku (Zdroj: Jan Kasl)

Z Francie do Portugalska

Závod začal na počátku října 2021 v Portugalsku, kam se Michal rozhodl dopravit na své lodi z Francie. Jeho záměrem bylo sžít se s lodí a natrénovat také svou odolnost. Jeho cílem bylo nespat celých deset dní, aby byl připraven na extrémní podmínky. Závod zakazuje moderní pomůcky, jako jsou internet, wind meter nebo výpočet nejrychlejších tras na základě počasí. 

Závod začal na počátku října 2021 v Portugalsku, kam se Michal rozhodl dopravit na své lodi z Francie
Závod začal na počátku října 2021 v Portugalsku, kam se Michal rozhodl dopravit na své lodi z Francie (Zdroj: Jan Kasl)
Cílem je doplout do Karibiku, kam by měli jachtaři doplout kolem Vánoc
Cílem je doplout do Karibiku, kam by měli jachtaři doplout kolem Vánoc (Zdroj: Jan Kasl)

Povoleno je však přesné sledování polohy všech závodníků pomocí technologie live tracking. Díky trackingu víme, že má Michal za sebou první třetinu závodu, která končila na Lanzarote – Kanárské ostrovy. Na ostrov dorazil jako druhý, jeho vyhlídky jsou tak velmi optimistické. Z Lanzarote odstartovala druhá a hlavní část a zároveň nejdelší etapa závodu. Cílem je doplout do Karibiku, kam by měli jachtaři doplout kolem Vánoc. Michal se drží na předních příčkách.

Publikováno: 12. 12. 2021

Jsme členy mediální skupiny Prima