Postavte si motokáru. Základ hledejte na smetišti

V pořadu DREAM TEAM – Mistři dílny měli soutěžící za úkol vyrobit motokáru. Možná jste zatoužili vyrobit si svůj vlastní závodní stroj. Stavba motokáry zní jako bláznivý nápad. Ale realizovat jde a z výsledku budete mít určitě radost. A ke stavbě můžete přizvat celou rodinu, ať jde práce rychleji od ruky.

Motokáru můžete postavit z toho, co najdete doma i na smetišti (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Není třeba trápit se mechanikou. Pokud nejste zručný svářeč nebo soustružník, využijte už hotové polotovary. Nakonec může jít o skládačku, kterou stihnete složit za víkend. Pro pohon dětské motokáry se nejlépe hodí elektromotor třeba ze silné akuvrtačky. 

Nejprve si načrtněte návrh motokáry. Vozidlo musí být nejen funkční, ale také designové. Na šrotišti se poohlédněte po kolech z vyřazených zahradních traktorů nebo dětských kočárků. Pokud budou mít osy i ložiska, tím lépe. Při troše štěstí můžete narazit i na zbytky motokáry, kterou někdo vyhodil, a použít z ní celý systém řízení.

Základem je nákres - své nápady představili Roman, Lexa, Gábina, Pavla, Ivana a Míra
Základem je nákres - své nápady představili Roman, Lexa, Gábina, Pavla, Ivana a Míra (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Tip: Neovládáte-li mechaniku, můžete systém řízení vymontovat z běžně dostupných šlapacích motokár, kterých je na trhu spousta.

Podlaha motokáry bude tvořena kovovou kostrou. Pokud zvolíte už použitý díl, bude ho třeba očistit od rzi a znovu natřít. Na samotnou podlážku použijte překližku – je lehká a relativně pevná. Do kovového rámu ji přišroubujte samořeznými vruty do železa. Z překližky nebo sololitu bude i kapota – s tou ale ještě chvíli počkejte.

Základem je kvalitní podlaha - Míra s Lexou zkouší správné osazení
Základem je kvalitní podlaha - Míra s Lexou zkouší správné osazení (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Teď přijde na řadu sloupek volantu a samotný volant. Můžete ho vyrobit ze dřeva, důležité je hrany volantu zbrousit a omotat měkkým textilem, aby se dobře držel. Improvizujte - hrany se dají elegantně doplnit omotávkou na řídítka jízdních kol. Seženete ji v každém cyklosportu. Kola, volant, osu řízení i nápravu připevňujte pomocí kvalitních matic vždy za použití pérové podložky – ta zajistí pevnost spoje i během vibrací, které bude motokára při pohybu mít.

Volant musí mít tu správnou výšku i sklon
Volant musí mít tu správnou výšku i sklon (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Teď, když je hotový sloupek řízení, můžete připojit pohon – elektromotor s baterií. Opět se můžete inspirovat na smetišti nebo v zastavárně. Motor ze silné akuvrtačky dokáže dětskou motokáru rozpohybovat. K přenosu síly motoru na osu nápravy poslouží řetěz. Ještě předtím, než dokončíte kapotu, vyřešte brzdy. Princip bude podobný jako u jízdního kola s tím, že na brzdy se bude síla brzdného pedálu přenášet pomocí bowdenového lanka. Stejným způsobem vyřešte ovládání plynového pedálu.

Lexa ví, jak zapojit brzdný systém, je stejný, jako je u kola
Lexa ví, jak zapojit brzdný systém, je stejný, jako je u kola (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Veškeré mechanické komponenty otestujte ještě před montáží kapotáže – myslete na to, že jde o prototyp, jehož funkci bude potřeba určitě odladit.

Tip: Motokáru můžete dovybavit elektroinstalací – pomocí LED žárovek vyrobíte světla vozu i blinkry. Přístrojový štítek můžete doplnit indikátorem nabití baterie a hodinami.

Po sedačce se poohlédněte rovněž na smetišti nebo ve sběrném dvoře. Vyrobit ji můžete i ze dřeva. Sedátko je vhodné dobře vypolstrovat, k podlážce ho uchytíte silnými šrouby. Teď můžete pokračovat v kapotáži vozítka. Jednotlivé díly karosérie vyrobíte z překližky nebo sololitu. Samotný rám kapoty je lepší zkonstruovat ze silnější překližky, aby se měl sololit k čemu uchytit. Motokára může mít malý kufr pro odložení potřeb řidiče – přilby nebo výherního věnce…

Sedačka musí být pohodlná
Sedačka musí být pohodlná (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Její měkkost mohl ozkoušet i Vojta Kotek
Její měkkost mohl ozkoušet i Vojta Kotek (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Úplně posledním krokem je povrchová úprava motokáry. K natření jsou vhodnější vodou ředitelné barvy – rychleji schnou. Skvělý povrch získáte také pomocí barevných sprejů, které na rozdíl od štětce nezanechávají na povrchu šmouhy.

Ivana s Pavlou vybraly červenou pro vrchní nátěr
Ivana s Pavlou vybraly červenou pro vrchní nátěr (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)
Gábina maluje důležité detaily na přední kapotě
Gábina maluje důležité detaily na přední kapotě (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Dobrou zábavu a šťastnou cestu s motokárou!

Zdroj informací: pořad DREAM TEAM – Mistři dílny

***Upozorňujeme, že výrobek zpracovávaný soutěžícími v rámci pořadu DREAM TEAM - Mistři dílny je amatérským soutěžním projektem. Pracovní postup soutěžních týmů pro vás může být inspirací, nejedná se však o návod na výrobu, neboť nejsme schopni garantovat správnost, vhodnost a bezpečnost zvolených materiálů, konstrukce ani celkovou bezpečnost či soulad výrobku s technickými nebo jinými normami. Dodržujte, prosím, vždy zásady bezpečnosti práce a v případě dotazů se vždy poraďte s kvalifikovaným odborníkem.

Motokára je hotová. Zleva: Roman, Gábina, Míra, Pavla, Lexa a Ivana
Motokára je hotová. Zleva: Roman, Gábina, Míra, Pavla, Lexa a Ivana (Zdroj: Archiv FTV Prima, se svolením FTV Prima)

Publikováno: 10. 1. 2022, Autor: Jaroslav Kropáč

Jsme členy mediální skupiny Prima