Slavnostní sváteční vánoční výzdoba je vidět na každém kroku, v rádiích znějí koledy a vánoční hity, děti se už nemohou dočkat Ježíška a každý den poctivě otevírají další políčka adventního kalendáře. Přestože se může zdát, že všichni prožíváme prosincové dny stejně, podle průzkumu to zase tak jednoduché není. Které tradice hýbou všemi domácnostmi, a v čem se lišíme? Přečtěte si výsledky velkého vánočního pátrání.
Vánoční svátky... všude dobře doma nejlépe
Může se zdát, že v posledních letech jsou vánoční svátky zaplaveny trendem, kdy je moderní vyrazit během svátků za exotikou, nebo pořádat společné večeře s přáteli. Přestože jsou v tomto ohledu možnosti trochu omezené kvůli epidemii koronaviru, podle průzkumů jsou Češi stejně většinou konzervativní a svátky si raději užívají tradičně. Celých 84 % z nás tráví Štědrý večer u sebe doma, jenom 12 % se přesouvá k příbuzným a s přáteli večeří jediné 1 % respondentů. Co se týče cestování a nevšedních Vánoc, takto slaví sváteční čas letos dokonce méně než 1 % dotázaných! Pokud jde tedy o místo, kde jsme 24. prosince nejraději, žádné překvapení se nekoná, chceme být doma.
Kolik nás stojí Vánoce?
Stůl plný dobrot, vyzdobená domácnost a dárky nejbližším nás bohužel kromě úsilí stojí často také nějaké peníze oproti běžným výdajům. Kolik utrácíme během Vánoc navíc? Nejčastější odpovědí bylo, že 43 % dotázaných utrácí za svátky zhruba do 10 tisíc Kč. Celkem překvapivě zvládá třetina Čechů pořídit vše do 5 tisíc Kč, což potvrdilo 33 % respondentů. Najdou se ale takoví, kde pětina domácností přiznala, že se Vánoce vyšplhají i na 20 tisíc Kč, a poslední skupinou je asi 5 % odpovídajících s výdaji nad 20 tisíc Kč.
O Vánocích chceme hlavně prožívat radost
I když je příjemné dostávat dárky, většinou podle průzkumu příliš neřešíme jejich hodnotu. Nejoblíbenější jsou podle všeho hlavně kreativní dárky, které umí překvapit, a až za nimi následují elektronika, oblečení, knížky, nebo jiné věci. Například společnost Sazka má každoročně na Vánoce velmi dobrou odezvu na prodej stíracích losů, které stojí jenom symbolickou cenu, ale pro všechny dospělé jde o příjemné zpestření večera. Oblíbené jsou hlavně losy s vlastní jmenovkou, ale také vtipné vánoční svetry nebo klasická Zlatá rybka. Podle průzkumů kupuje losy k Vánocům asi 62 % odpovídajících, aby si společně s blízkými užili chvilku napětí, a při troše štěstí mohli společně oslavit i výhru.
Slavnostní večeře je věda
Věčné téma každoročních příprav – kapr, řízek, nebo obojí? Podle průzkumu není tato otázka vůbec od věci, každá domácnost to má totiž jinak, a výsledky jsou velmi vyrovnané! Tradiční večeře, tedy rybí polévka, kapr a bramborový salát, je vánoční klasikou u 31 % Čechů. Ale! Dalších 28 % respondentů dává naopak přednost kuřecím či vepřovým řízkům a třetina odpovídajících zase přiznala, že k slavnostnímu stolu připravuje více variant, kde nechybí různé druhy polévek, ryby i řízky. Oproti tomu jsou samozřejmě také výjimky, kdy 3 % Čechů preferují více moderní recepty a připraví si raději lososa. Nebo 2 % odpovídajících v možnostech uvedlo, že se tradicím nepřizpůsobují vůbec, protože mají zcela jiný styl stravování, než je zvykem.
Zpívání koled není pro každého
Umíte si vánoční atmosféru představit bez koled, které znějí všude kam vejdete? Poslouchání příjemných a milých vánočních písniček je v prosinci samozřejmost, které nikdo neuteče! Co se ovšem týče toho, jestli si koledy u stromečku i zazpíváme, to už tak automatické není. Zpívání je běžné pouze ve 43 % domácnostech, dalších 57 % koledy pouze poslouchá.
Dárkové šílenství. Ano nebo ne?
Podle reklamních spotů v televizi to může vypadat, že celé dny jenom nakupujeme nejrůznější varianty dárků od elektroniky až po poukazy na služby a zážitky. Komerční využití Vánoc je obchodní příležitostí a nepopiratelnou součástí každoročních příprav, a tak nás vánoční tipy na dárky často pronásledují už od začátku září. Opravdu jim ale tolik podléháme? Není to úplně samozřejmé. Přestože 51 % respondentů nakupuje dárky všem svým blízkým, 43 % dospělých si navzájem naděluje jenom maličkosti pro radost a větší dárky pořizují pouze dětem.
Najdou se ale i skupiny, které jsou co se týče Vánoc více striktní. Až 4 % odpovídajících dokonce uvádí, že nakupují dárky zásadně jenom dětem, a další 2 % nenadělují vůbec nic a dávají přednost nekonvenčním Vánocům. Zajímavostí může být, že nikdo ze všech respondentů nevybral možnost, že by si na Vánoce dávali pouze ručně vyrobené dárky. Zdá se tedy, že tato tradice již z našich domácností pomalu odeznívá.
Publikováno: 28. 12. 2021