Šetrný přístup k naší planetě je vizí, kterou společnost McDonald’s prosazuje dlouhodobě. Kroky, které v uplynulých letech v České republice podnikla, zabrání každý rok vzniku víc než 100 tun plastového odpadu. Další významná úspora startuje právě teď. Jako jedni z prvních v Evropě si ji zákazníci tuzemských poboček McDonald’s vychutnají z recyklovaných PET obalů (rPET), předejde společnost spotřebě 26 tun plastového odpadu ročně.
„Odpovědné podnikání s důrazem na ohleduplnost vůči životnímu prostředí je dlouhodobě jedním z hlavních pilířů společnosti McDonald’s, a to nejen ve světě, ale i u nás. V uplynulých letech jsme zavedli celou řadu kroků, které naše dopady na životní prostředí ještě víc sníží. Šlo například o odstranění plastových kelímků u ovocných džusů a mléčných shaků, brček i příborů a loni jsme také spustili kampaň Naše protože, která propaguje zodpovědný přístup k planetě,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR McDonald’s ČR a SK.
„Proto si velmi vážíme skutečnosti, že to jsou právě naši zákazníci, kteří si u nás jako první objednají pramenitou vodu Rajec v lahvích z rPET,” dodává Jitka Pajurková. McDonald’s je tak lídrem v obnovitelnosti i před jeho přímou konkurencí.
Novinka ve spolupráci s Kofolou
Zavedení nových obalů je v rámci Evropy spíše novinkou, dříve než v Česku se rPET v restauracích McDonald’s používal jen v Holandsku, Estonsku, Rakousku a severských zemích. K životnímu prostředí šetrné obaly přichystal McDonald’s ve spolupráci se společností Kofola ČeskoSlovensko, do jejíhož portfolia značka Rajec patří.
„Jsme klíčovým výrobcem nápojů ve střední Evropě a v adriatickém regionu. Nápojovým obalům proto věnujeme mimořádnou pozornost. V rámci naší dlouhodobé udržitelné strategie preferujeme ty s nižší uhlíkovou stopou, jako jsou například nerezové sudy (KEG), ve kterých distribuujeme naše čepované nápoje. Spouštíme ale i projekt Cirkulka, kterým podporujeme zavedení vratných skleněných lahví do maloobchodu. V případě plastových lahví pak podporujeme využití recyklovaného PETu. Díky němu se zajistí cirkularita materiálu a sníží se množství použité primární suroviny. rPET je proto z našeho pohledu ideální cestou, jak vyrobit udržitelný obal, který bezpečně chrání kvalitu nápoje, a přitom zachovává komfort a praktičnosti pro spotřebitele,” říká David Sommer, specialista na udržitelnost ze společnosti Kofola.
„Od roku 2019 distribuujeme v recyklovaném PETu naši minerální vodu Kláštorná Kalcia. Letos rozšiřujeme portfolio nápojů v rPET o půllitrový Rajec, který aktuálně míří do McDonald's. Jde o další střípek z naší mozaiky udržitelných aktivit,” doplňuje David Sommer.
rPET vody Rajec v restauracích McDonald’s v ČR a SK ročně ušetří:
- 26 t panenského PETu
- 14 t CO2
- 10 t ropy
- 11 t zemního plynu
Díky nahrazení rPET namísto klasického PET materiálu se v McDonald’s ročně:
- ušetří 90 % CO2 oproti výrobě z panenského „virgin” PET materiálu
- vypustí o 131 kg metanu, silného skleníkového plynu méně
- vypustí o 65 kg těkavých organických látek (VOC) méně
- vypustí o 38 kg oxidů dusíků méně
- zabrání vzniku 18 kg radioaktivního odpadu
Za rPET stojí technologicky náročný výrobní proces
Výroba rPET obalů je poměrně náročný proces a skládá se z celé řady kroků. Ze žlutých kontejnerů je surovina převezena na třídící linku, kde se vybírají obaly vhodné pro recyklaci. Ty se rozemelou na vločky a propláchnou, čímž se nejen zbaví nečistot, ale v teplé vodě se oddělí i další materiály (ze kterých jsou etikety a uzávěry). Následuje výroba regranulátu, tedy rPET, z něhož nakonec vznikají nové nápojové lahve.
Při jejich výrobě se využívá buď stoprocentní regranulát, anebo se k němu přimíchává primární surovina v podobě panenského PET. Maximálně však v poměru 8:2. Dochází tak k víceméně stoprocentní recyklaci. Pro většinu výrobců je složité uzavřít celý proces na jednom místě. Nicméně technologický vývoj v této oblasti je velmi dynamický a vše směřuje k tomu, aby se cirkulární smyčky uzavíraly lokálně.
rPET, redukce plastu i ekologické hračky v Happy Mealu
Uvedení půllitrových pramenitých vod Rajec v rPET obalech je pouze jedním z mnoha kroků, které McDonald’s na poli udržitelnosti podniká. Aktivitám, které staví na první místo planetu, se u nás největší restaurační síť věnuje už od roku 1992. Aktuálními změnami na cestě k šetrnějšímu provozování restaurací je v McDonald's postupné odstraňování plastových kelímků, přechod z plastových na papírová brčka či nahrazení plastových příborů těmi ze dřeva.
Ročně tím McDonald's ušetří víc než 100 tun plastu. Od loňského podzimu se také postupně mění plastové hračky v Happy Mealu za ekologicky šetrnější varianty a letos na jaře se chystá změna salátových obalů s obsahem plastů na ryze papírové.
O společnosti McDonald's:
McDonald's aktuálně provozuje již 107 restaurací na českém trhu, kde působí již bezmála 30 let. První restaurace byla otevřena 20. března 1992 v pražské Vodičkově ulici. McDonald’s dlouhodobě usiluje o snížení dopadů provozu restaurací i aktivit svých dodavatelů na životní prostředí a podniká kroky, kterými se snaží na důležitost těchto otázek upozornit. Od roku 2000 společnost v České republice třídí veškeré obaly od zákazníků v restauracích.
Obaly od dodavatelů či použitý olej z fritéz třídí již od roku 1992. Aktuálními změnami na cestě k šetrnějšímu provozování restaurací je v McDonald's odstranění plastových kelímků, přechod z plastových na papírová brčka a také nahrazení plastových příborů těmi dřevěnými. Ročně tím McDonald's předejde výrobě více než stovky tun plastu.
O Kofole ČeskoSlovensko:
Společnost Kofola ČeskoSlovensko je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově Skupina Kofola zaměstnává téměř 2000 lidí.
Do produktového portfolia v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci Kofola vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu. Nejnovějšími přírůstky do nápojového portfolia na československém trhu jsou řemeslné cidery F.H.Prager a tradiční české minerální vody Ondrášovka a Korunní.
Do Skupiny Kofola patří i síť UGO, která v ČeskoSlovensku provozuje Freshbary a Salaterie, dále pak LEROS, tradiční český výrobce směsí z léčivých rostlin. Součástí voňavého pilíře Skupiny Kofola je i prémiová káva Café Reserva, káva značky Trepallini, ale i prémiové cejlonské čaje Dilmah.
Zdroj informací: McDonald’s; Kofola
Publikováno: 15. 7. 2022, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce