Tmavá, mlhavá nebo zasněžená podzimní rána, západ slunce už odpoledne. A také často nefunkční veřejné osvětlení, kvůli kterému se ranní cesty do školy nebo podvečerní návraty z práce stávají mnohdy malým dobrodružstvím. To všechno přináší závěr roku. To první nezměníme, druhé ano.
Jak můžeme poruchu veřejného osvětlení nahlásit na pár ťuknutí do mobilního telefonu, aniž bychom ztráceli čas hledáním kontaktů a voláním na radnici? A k čemu všemu slouží identifikační štítek na boku lampy?
Nesvítící lampy jsou každý podzim jedním z nejčastějších podnětů, se kterým se občané na obecní úřady, radnice nebo magistráty obrací. Jenže dobrat se rychle toho správného kontaktu nebývá jednoduché. Úřady totiž řeší správu veřejného osvětlení různými způsoby – někdy ji mají na starost technické služby, jindy dopravní podnik nebo soukromé společnosti. I proto je na vzestupu hlášení prostřednictvím celonárodních aplikací. Například nejrozšířenější z nich, Munipolis, zaznamenala nárůst hlášení o celou pětinu.
„Pokud obec využívá systém chytré komunikace, vidí všechny podněty od občanů, které se jich týkají, přehledně na jednom místě. A nestane se tak, že by e-mail s hlášením problému skončil u neoprávněného člověka nebo ve spamu. Nefunkční lampu mohou občané nahlásit na pár kliknutí, aniž by řešili, v jaké městské části nebo v jaké obci se nachází,“ zmiňuje Ondřej Švrček, zakladatel komunikační sítě Munipolis, která slouží mimo jiné k lepšímu propojení samospráv s občany.
„Aplikace problému sama přiřadí přesnou polohu, díky čemuž je pro obec nebo její služby jednoduché poruchu lokalizovat a vyřešit. Z našich zkušeností je touto cestou vyřízena drtivá většina podnětů týkajících se nefunkčního osvětlení do několika dnů.“
Věděli jste, že:
- v ČR je v současnosti téměř 1,5 milionu míst veřejného osvětlení
- průměrná roční doba provozu veřejného osvětlení je 4 000 hodin
- spotřeba energie na provoz veřejného osvětlení tvoří přibližně jedno procento veškeré spotřebované energie v ČR
Bezpečnost na prvním místě
Mezi podněty, které radnice v souvislosti s veřejným osvětlením řeší, se neobjevují jen nefunkční lampy. Obyvatelé stále častěji upozorňují také na konkrétní lokality, kde z jejich pohledu osvětlení zcela chybí nebo je nedostačující – například proto, že ho vedení obce vypnulo v rámci úspor. Často se jedná o části městských parků nebo místa v méně obydlených čtvrtích.
„Obzvlášť na podzim, kdy je denního světla opravdu málo, vyniknou ta nejhůře osvětlená místa. Potemnělé ulice nebo části parků mohou být rizikové v mnoha ohledech – od menší bezpečnosti pohybu až po zvýšené riziko trestné činnosti. Pokud je osvětlení omezené například z důvodů úspor, mohou dát občané pomocí podnětu jednoduše vědět, že by nebylo špatné to v daném místě přehodnotit,“ doplňuje Ondřej Švrček.
„A platí to samozřejmě i o těch, kteří v lokalitě nebydlí, ale třeba tu pouze pracují a nefunkční osvětlení jim třeba komplikuje cestu z práce na zastávku MHD nebo k parkovišti,“ pokračuje Ondřej Švrček.
Štítek může zachránit život
Jak však přesně identifikovat, která lampa nesvítí, aby jely technické služby (pracující za světla) na jisto? Je to jednodušší, než si většina lidí myslí. Téměř každá lampa veřejného osvětlení je označena evidenčním štítkem s unikátním číslem. Toto číslo je při hlášení poruchy možné vyplnit a urychlit tak vyřízení problému.
Štítky mimo to fungují jako orientační body také pro složky integrovaného záchranného systému. Ve chvíli, kdy jsme svědky dopravní nehody, kolapsu na ulici nebo potřebujeme zavolat pomoc a nevíme, kde přesně se nacházíme, stačí dispečerovi jednoduše nahlásit číslo lampy. O využití evidenčních štítků je vhodné poučit i děti – pokud se ztratí, mohou rodičům nejprve zavolat číslo sloupu, a ti si pak ve veřejně přístupné databázi místo najdou.
Zdroj informací: Munipolis
Publikováno: 30. 12. 2022, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce