Dánská trendová specialistka Anja Bisgaard Gaede bednou z přednášejících hvězd jubilejní ho desátého veletrhu interiérového designu DESIGN SHAKER, který se koná od 30. března do 2. dubna v PVA EXPO PRAHA. Tento veletrh bude výjimečný, protože kromě široké nabídky produktů společností, studií i samostatných designérů z Česka i zahraničí uvede konferenci MATERIÁL + TREND, jejímž stěžejním tématem budou rozličné materiály, jejich vlastnosti a možnosti a také trendy v oboru interiérů.
Jak vnímá trendová specialistka spotřebitelské chování, jaké trendy v interiérech nás čekají v příštím roce nebo co je tajemstvím její trendové metodologie?
Trendová specialistka Anja Bisgaard Gaede
Jak jste se dostala k tak specifickému oboru, jako je sledování a vyhodnocování trendů, tedy predikce chování zákazníků?
Móda a spotřebitelské chování mě vždy zajímaly. Nemůžu si pomoct, a proto pozoruji lidi a jejich chování. Vystudovala jsem tedy komunikaci a mám magisterský titul v tomto oboru, kde jsem se specializovala na spotřebitelské chování v maloobchodě. To se stalo mou vstupenkou do práce v dánské trendové agentuře, kde jsem přes 7 let získávala jakousi mistrovskou výuku v předpovídání trendů.
Jak moc se podle vás liší oblast interiérů (soukromé bydlení) a klasického spotřebního zboží z pohledu vývoje trendů?
V interiérech jsou některé širší a trvanlivější spotřební druhy zboží, jako je nábytek, který sleduje pomaleji pohybující se trendy, ale stále trendy. Ale v interiéru máme také krátké sezónní věci, které sledují více podobných trendových vzorů, jako je móda a rychloobrátkovost zboží. Další rozdíl je mezi módními a interiérovými produkty a trendem, který si nenosíte domů s sebou jako nositel identity, jako je móda.
Takže ten kontext interiér vs. móda je také jiný. Díky sociálním sítím se stal interiér výkladní skříní více než kdy dříve. Svým způsobem je naše soukromé bydlení také vystaveno našemu okolí (vzhledem k tomu, že zveřejňujete obrázky svého domova).
Jste autorkou knihy „Customer Chemistry – Experience Economy in Retail“. Můžete vyhodnotit, zda je spotřebitelské chování (v oblasti interiérů) spíše o emocích nebo logickém rozhodování?
Všechno ve spotřebitelském chování je o emocích. Nakupujeme na základě emocionálních „potřeb“ nebo honby za potěšením. Dokonce i ti, kteří říkají, že se rozhodují, staví na racionálních/logických základech. To jsou jen jejich emocionální preference, jak to udělat.
Jak moc ovlivňují emoce a nálada ve společnosti budoucí potřeby a preference, např. barva?
Ten vliv je velký. V mnoha případech jde o vzájemné přímé zrcadlo. Jindy je tam jasná protireakce. Sledování vývoje společnosti je tedy zásadní pro pochopení budoucích trendů. Také díky minulým trendům lze předvídat, co by mohlo přijít. Pokud jde o barvy, je vidět, jak cíle udržitelného rozvoje a klimatická krize ovlivňují to, jak je vidíme a co je dnes.
Jak náročná je práce s definováním trendů pro významný veletrh Heimtextil, kterému se věnujete již několik let? Co všechny tyto aktivity zahrnují?
Průběžný výzkum trendů provádím po celý rok. Každý den zkoumám různými způsoby. Mou prací je sledovat vývoj, číst o nadcházejících věcech, cestovat, dělat prezentace a strategie, pomáhat společnostem vyvíjet produkty. Moje kontaktní body jsou součástí toho, co přináším do svého oboru a dodávám prostřednictvím různých kanálů. To je specifické pro Heimtextil. Když jste hlavní agenturou, práce s trendy je ve vývoji rok. Ve skutečnosti začínáme předtím, než proběhne aktuální veletrh, abychom plánovali další. Jeho součástí je i větší tvůrčí tým.
Co představíte publiku na konferenci v Praze?
Představím některé své trendové metodologie založené na emoční segmentaci, která pomáhá společnostem přeměnit trendy v byznysu. A také se dotkneme různých interiérových trendů pro rok 2024.
Zdroj informací: ABF, a.s.
Publikováno: 26. 3. 2023, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce