Nazujte běžecké boty a vyběhněte

Běh je oblíbený sport, který nepotřebuje nic než kvalitní běžecké boty. Oblíbili si ho i Češi. Lidé běhají v každé roční době, a dokonce i za každého počasí. Jakmile jednou začnete, už nikdy nepřestanete, začnete být na běhu závislí. Nevěříte? Vyzkoušejte!

Nejdůležitějším vybavením jsou kvalitní běžecké boty (Zdroj: PUMA Czech Republic)

Kvalitní běžecké boty jsou základem úspěchu

Běh nepotřebuje žádné speciální vybavení, důležité jsou pouze kvalitní běžecké boty. Spolu s cyklistikou je oblíbenou tuzemskou aktivitou, není tedy divu, že každý čtvrtý Čech běhá alespoň jednou týdně. Hlavní motivací je fyzické i mentální zdraví a nikoli hubnutí, které je ale důležité pro 30 % běžců. Češi nejraději běhají v květnu a v září, nejméně zase v prosinci a v lednu. Liší se také běžecké zvyky mezi pohlavími – muži běhají o něco více než ženy a zároveň také více utrácejí za běžeckou výbavu. Ženy naopak více pilují techniku a ekonomiku běhu.

Běhání je velmi dostupný sport – běžci totiž na počátku stačí jen běžecké boty a oblečení. Každý čtvrtý Čech běhá alespoň jednou týdně, každý desátý pak až třikrát týdně. Překvapivé je, že největší motivací není pro Čechy hubnutí, ale udržování dobré kondice. Fyzička dle průzkumu motivuje více než polovinu respondentů a 41 % je motivováno dobrým pocitem z výkonu. Zajímavé je, že pro 37 % je běh odreagováním a únikem ze všedního života. V této skupině je o 6 % více žen než mužů. Muže naopak více motivuje fyzická kondice a dobrý pocit z běhání.

Průzkum ukázal, že Češi jsou národem běžců. Výsledky průzkumu ukazují, že běh je pro nás nejen sportem, ale i relaxem či odreagováním.

Názorná infografika
Názorná infografika (Zdroj: PUMA Czech Republic)

Neoblíbenější běžecké trasy jsou ve městě

Nejvíce běhají lidé v produktivním věku (do 35 let), a to v Praze a ve velkých městech. Tato skupina se totiž zajímá o zdravý životní styl a jsou také více otevření novým trendům. I přesto, že se nejvíce běhá ve městech, alespoň část trasy více než 60 % běžců směřuje do nejbližší přírody – parku, lesa či na cyklostezku. 15 % běhá v terénu a pouze 6 % běhá v hale.

Své tréninky Češi plánují s ohledem na časovou náročnost celého dne. Proto někteří z nich neřeší uběhnutou vzdálenost, ale právě délku trvání tréninku. Oblíbené jsou běžecké třicetiminutovky, kterým holdují tři pětiny Čechů. Při jednom tréninku uběhne 35 % běžců maximálně 5 km a dvě pětiny potom méně než 3 km. 15 % běžců uběhne během jednoho běhu 6 až 8 km, v této skupině převažují více ženy než muži. Muži naopak dominují skupině, která uběhne nad 40 km měsíčné (19,3 %).

Běžci Marcela Joglová a Vít Pavlišta
Běžci Marcela Joglová a Vít Pavlišta (Zdroj: PUMA Czech Republic)

Počasí vadí mužům méně

Češi běhají nejvíce v květnu, aby se před létem dostaly do formy. To platí až pro 80 % běžců. Prim ale mají ženy, těch běhá v tomto období dokonce o 5 % více než mužů. Ti naopak lépe zvládají chladnější počasí i zimní nepohodu. Od listopadu do března jich průměrně běhá skoro 37 %, zatímco žen jen necelých 29 %. Běžkyně se v tomto období přesouvají na běžecký pás do fitness center. V teplejší části roku naopak o něco více průměrně běhají ženy (72 %) než muži (70,6 %). I když během letních prázdnin, kdy obecně zájem o běh mírně klesá kvůli vysokým teplotám, běhá o 2,6 % mužů více.

Běhat se dá v každém ročním období
Běhat se dá v každém ročním období (Zdroj: PUMA Czech Republic)

Češi jedou na výkon a utrácejí za kvalitní běžecké boty, Češky pilují techniku

Z průzkumu také vyplynulo, že muži běhají o něco více (54 %) než ženy (46 %). Muži také holdují intenzivním běhům a technickým inovacím běžeckých bot. Ženy si častěji vystačí s kratším tréninkem v rozmezí mezi 3 až 5 případně 10 km a raději pilují techniku a ekonomiku běhu (více než 54 %). Boty ženy vybírají převážně dle značky a designu.

Za běžecké vybavení, konkrétně za obuv, utrácejí však v průměru více Češi než Češky. Aktivní běžci, zejména ti, co běhají třikrát týdně a více investují, na rozdíl od žen, i 5000 Kč. Více než 80 % žen za boty utrácí v rozmezí mezi 1500 Kč až 2000 Kč a polovina z respondentů by za boty nedala více než 2000 Kč. Běžci přistupují k nákupu běžeckých bot promyšleně: nové boty si kupuje jednou ročně či méně často 46 %, naopak 8 % zapálených běžců do nové obuvi investuje více než dvakrát ročně.

Alarmující je, že 80 % hobby či rekreačních běžců, nevlastní žádné speciální běžecké boty. Právě ty a správná technika běhu můžou předcházet zraněním. Více než polovina běžců techniku ale vůbec neřeší a 4 % běžců se podle průzkumu domnívá, že ji mají již správnou.

Zdroj informací: PUMA Czech Republic

Publikováno: 8. 5. 2023, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce

Jsme členy mediální skupiny Prima