Kromě vzdělání a zkušeností uchazeče o práci rozhoduje o úspěchu několik zdánlivých maličkostí. Klíčem k úspěchu je přesvědčivý motivační dopis a správně napsaný životopis, který osloví zaměstnavatele a zaujme ho. Odborníci vám rádi poradí, jak správně formulovat váš motivační dopis a vytvořit tak neodolatelný dojem při hledání práce.
1. Nejdůležitější je životopis a motivační dopis
Největší výzvou při hledání nové práce není cíl, ale start – tedy co nejpřesnější identifikace toho, jaká by to měla být práce. Od její definice se pak odvíjí úspěch při hledání. Možná neznáte přesné pojmenování pozice, ale určitě je více než užitečné definovat oblast a obor, ve kterém chcete pracovat, stejně jako lokalitu, druh úvazku, pracovní dobu a výši odměny.
Co nejpřesnější představa o budoucí práci urychluje a usnadňuje její hledání, protože lépe vybíráte z nabídky na trhu, a i odeslání životopisů díky tomu zabere méně času. Velmi častá je frustrace lidí, kteří poslali desítky životopisů a práci si nenašli. Důvodem může být právě to, že reagovali na nabídky, které pro ně ve skutečnosti nebyly až tak relevantní.
Gól do vlastní brány Když už víme, co chceme, musíme za tím jít. To znamená – dát o sobě vědět. Obvykle životopisem a někdy je požadován i motivační dopis. Odborníci na lidské zdroje a personální konzultanti opakovaně zdůrazňují důležitost řádně napsaného životopisu. Nicméně forma, struktura a obsah životopisu je to, co v této fázi výběrového řízení většinu uchazečů vyřadí.
Životopis je zbytečně obsáhlý nebo naopak neúplný, je špatně strukturovaný a obsahuje mnoho gramatických chyb. Na přípravu životopisu je třeba si vyčlenit dostatek času a nastudovat aktuální pravidla psaní. Je také vhodné nechat si životopis zkontrolovat jinou osobou, která si všimne případných chyb. Je třeba se dívat na CV z perspektivy zaměstnavatele a ptát se, zda byste měli zájem, pokud byste byli na jeho místě.
2. Jeden základ, více variant
Pokaždé, než posíláte životopis, přečtěte si ho znovu a zhodnoťte, zda jeho obsah splňuje požadavky na práci, o kterou se ucházíte. Zda obsahuje to, co bylo požadováno v nabídce práce. Nebo zda se jím dokážete "prodat". Pokud ne tak docela, upravte ho, samozřejmě, bez lhaní. Mějte při tom na paměti, že ten, kdo ho čte, dostává desítky, možná stovky životopisů a na každý z nich má jen několik minut. Takže je důležité již v této fázi pozitivně zaujmout. Dalším nástrojem, jak zaujmout a získat pozvání na pracovní pohovor, je motivační dopis. Životopis je obvykle stručný a heslovitý, zatímco v motivačním dopise můžete odhalit více o sobě a svých schopnostech. Proto je mu třeba věnovat dostatek času. Doporučuji napsat samostatný motivační dopis ke každé pozici a nabídce, na kterou reagujete.
Podle personálního konzultanta je buď neposlaný, nebo špatně napsaný motivační dopis druhou nejčastější chybou kandidátů při hledání zaměstnání. Podtrženo a sečteno, je nutné mít koncept životopisu a motivačního dopisu a upravit je vždy na základě konkrétního pracovního inzerátu.
3. Ještě vás nepozvali
Poslali jste svůj životopis a motivační dopis. Uplynul den, dva, tři, stále žádná odpověď? Důvodů může být několik. Buď je běžnou chybou kandidáta, že poslal hromadný e-mail na více e-mailových adres, že hledá práci, nebo přeposlal e-mail, kterým se ucházel o práci jinde a nevšiml si, že v něm nechal původní oslovení. To v personalistech nebudí důvěru. Ale možná byl e-mail i jeho obsah v pořádku a adresát neodpověděl, protože... Dáváme tři tečky, protože ať je člověk, jakkoliv zaneprázdněn, měl by najít minutu na napsání odpovědi. Je to elementární slušnost.
4. Pohovor je jako první rande
V případě, že jste pozváni na pohovor, přípravy ještě neskončily. Je to jako jít na první rande. Těšíte se, ale zároveň jste nervózní a máte trému. Setkali byste se znovu s člověkem, který by nepřišel v dohodnutý čas nebo by měl na sobě něco, v čem byl předtím na tréninku? Předpokládáme, že ne. Přesto se stává, že lidé přicházejí na pracovní pohovor pozdě nebo nejsou vhodně oblečeni. Určitě nemusíte mít vždy oblek s kravatou nebo šaty, ale demonstrování své nezávislosti absolutně nevhodným oblečením může druhou stranu pochopit i tak, že o práci nemáte vážný zájem. Přijít na pohovor včas a vhodně oblečený znamená nedělat čtvrtou nejčastější chybu při hledání práce.
5. Zvědavé otázky
Pátou nejčastější chybou je, že uchazeč neumí odpovědět na otázky typu, proč chcete pracovat právě pro tohoto zaměstnavatele nebo kde se vidíte za pět let. Setkal jsem se dokonce i s názorem, že se jedná o zastaralé otázky. Je to omyl. Odpovědi jsou pro toho, kdo hledá vhodnou osobu pro svůj tým, velmi důležité. Podle nich dokáže například posoudit, zda jste si o zaměstnavateli něco nastudovali, tj. zda jste si na to udělali čas, a také jak se jeho filozofie, firemní kultura, cíle shodují s uchazečem o zaměstnání. Budete vhodným členem týmu, do kterého stojí za to investovat, nebo je pro vás tato práce jen přechodným řešením? I to se personalista pomocí podobných otázek dozví.
6. Poslední rada je nelhat, nezkreslovat a otevřeně komunikovat
Jakmile napíšete do svého životopisu, že něco umíte, měli byste to opravdu umět. V rámci pohovoru můžete být testováni. Pokud se ukáže, že jste přikrášlili realitu, je to velké faux pas, které vám navždy zavře dveře k danému zaměstnavateli nebo personální agentuře.
Zdroj informací: MAXIN’S Group, a.s.
Publikováno: 8. 6. 2023, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce