Po podlahách od brněnské firmy Kratochvíl parket profi chodí v karlovarském Grandhotelu Pupp, vybraly si je největší pražské či brněnské developerské projekty a vybaveny jsou jimi horské apartmány ve Špindlerově mlýně i v savojském Chamonix (to byla asi jedna z mála příležitostí, kdy čeští podlaháři museli na zakázku letadlem...). Za třicet let své existence se může společnost Petra Kratochvíla pochlubit mnoha reprezentativními projekty, a to nejen v oblasti podlahových krytin.
„Když chcete být úspěšní, musíte tomu hodně obětovat,“ říká Petr Kratochvíl, majitel rodinné firmy KPP, zaměřené na podlahy a podlahové krytiny.
Po podlahách od brněnské firmy Kratochvíl parket profi chodí v karlovarském Grandhotelu Pupp, v některých horských apartmánech ve Špindlerově mlýně i v savojském Chamonix. KPP se od počátku specializuje především na dovoz a distribuci parketových podlah.
Rozhovor o společnosti KPP s jejím zakladatelem Petrem Kratochvílem.
Kdo nebo co je KPP?
"Kratochvíl parket profi - společnost, která vsadila před třiceti lety na podnikání v oblasti podlahových krytin. Na začátku podnikání v roce 1993 byla smělá idea dovážet k nám dřevěné podlahy a malá prodejna v brněnském suterénu. Dnes máme své showroomy v Brně i v Praze a působí na Slovensku a v Maďarsku. Ve svých skladech máme natolik velké zásoby podlah, aby pokryla zakázky až na čtyři měsíce dopředu. Jsme výhradním distributorem nejstaršího evropského výrobce dřevěných podlah švédského Kährs, dovážíme k nám německé krytiny WINEO, ale nabízíme také velké množství dřevěných, vinylových či SPC krytin pod vlastní značkou KPP."
Začátky zakladatele Petra Kratochvíla byly spojené s poměrně nízkým věkem a mladý člověk má pocit, že přeplave moře, doletí do vesmíru, vyřeší něco velkého, prostě má touhu objevovat a samozřejmě dobývat svět.
Jakou jste měl motivaci?
"Motivací bylo, aby společnost byla ve svém oboru uznávanou a respektovanou. To byl cíl, který jsme neopustili ani po třiceti letech. Pracoval jsem několik roků v zahraničí a podprahově vnímal, jak se majitel choval ve firmě, jak komunikoval s lidmi, a to bylo hodně inspirující. Díky zahraniční zkušenosti byla naše společnost od začátku dynamičtější, možná inovativnější, progresivnější než ostatní, a to bylo velkou výhodou."
Kdybyste měl vyjmenovat nejdůležitější milníky za těch třicet let, které by to byly?
"Prvním milníkem bylo postavení sídla v Moravanech, dalším bylo rozhodnutí jít do Prahy a otevření prvního showroomu. Zatím posledním milníkem je showroom na Poděbradské v Praze 9. Velmi důležitá je pro nás logistika a kapacita vlastních skladů. Další vizí je vybudovat moderní areál se showroomem a velkými sklady v Brně, protože stávající 3 sklady v Praze kapacitně už nestačí. Strašně důležité je mít disponibilitu ve zboží, aby bylo vykrytí na čtyři měsíce dopředu."
Kde vidíte potenciál vývoje?
"Každý produkt má svůj cyklus. Kdysi tu byl laminát a řada společností, která spoléhala jen na laminát, tak dnes už není. Dnes může být rizikovým materiálem každý produkt, protože se velmi řeší ekologie, existuje řada omezení a událostí, které mohou některé dnešní produkty limitovat, např. dostupnost surovin. Před válkou přicházelo 70 % dubu do Evropy z Ruska, Běloruska a Ukrajiny. A dneska jsou naše podlahy hlavně o dubu – zmizely třešně, buky, javory a zůstal jen dub, a toho není dostatek. Dub roste ve Skandinávii, ale třeba u nás, v Německu, v Rakousku je ho málo, takže surovina není, a proto se dřevěné podlahy stanou luxusnějším zbožím.
V tu chvíli si musíme říci, jestli kupní síla v Čechách umožní společnosti růst, nebo je potřeba hledat alternativní produkty."
Na co jste za ta léta nejvíce hrdý?
"Nejpyšnější jsem na stabilní tým lidí, z nichž spousta pracuje ve firmě více než dvacet let a který je zárukou úspěchu. I když se spousta lidí obměnila, je tu naprosto skvělý tým, loajální, chytrý, pracovitý. Lidé se mají navzájem rádi a jsou spokojeni. Společně se setkávájí na různých akcích. KPP má punc stability, kontinuity, profesionality, serióznosti a spolehlivosti a to díky perfektně fungujícímu týmu."
Jak se za 30 let vyvíjely podlahy, co z vašeho pohledu byl nejvýraznější moment?
"Trendově, barevnostně a dřevinově se změnilo snad úplně všechno. Firma se vrátila k nejzákladnějšímu dubu, který se stal pilířem všech prodejů. Dnes jsou to dva duby, přírodní a bělený, které tvoří 85 % prodeje. Začínalo se s dubovými podlahami v menších formátech, pak se hodně prosazoval buk, tvořil asi třetinu prodeje, následovaly třešně, javory, ořechy, jasany.
A pak ještě přišel celý playlist tropických dřevin, merbau, jatoba, které byly do červena, do hněda... Postupem času ale ovocné stromy odešly, skončily ořechy, třešně, jasany, javory. Buk zmizel proto, že byl nejvíc senzitivní na vlhkost a vodu, ale zůstal dub. Duby byly základnou, která umožňovala kolorizovat celou škálu dekorů a tento trend bude pokračovat."
A pokud jde o jiné druhy krytin?
"V období laminátových podlah byl laminát vítěz, protože umožňoval obrovskou designovou škálu dekorů, kterou žádné dřevo nesplňovalo. Dub byl dub, třešeň byla třešeň, v té době se nekolorizovaly dřevěné podlahy a naopak laminát tehdy ukázal úplně jiný kreativní rozměr, což byla jeho strašná výhoda. A byl odolný, nebo se aspoň tvářil, že je odolný. Byla to éra možná patnácti let, kdy všichni chtěli jen laminát. A dnes o laminát skoro nikdo nezavadí, jeho vlastnosti jsou překonané.
Vinyl jsme přivezli z Anglie v době, kdy vinylovým podlahám nikdo nevěřil. Ale trh se změnil a vinyl zcela vytlačil právě např. laminát a také klasické PVC v rolích. A dnes už tu jsou další generace vinylů, SPC krytiny.
Recyklovaný materiál - příkladem je švédský výrobce Kährs s více než 160 letou tradicí dřevěných podlah, který nyní představil „ekologickou“ dřevěnou podlahu z recyklátů. Ale tahle ekologická dřevěná podlaha stojí dnes o 10-15 % více než stávající dřevěná. Pohled lidí na ekologii v severských zemí je však jiný než u nás. Švédové, Finové a další západní země jsou ochotni si připlatit za ekologii, na rozdíl od Čechů."
Budeme mít tedy za třicet let dřevěné podlahy?
"Dřevěné podlahy se stanou luxusnějším zbožím, protože dřeva ubývá rychleji než by nám bylo milé. Dřevo bude dražší, nebude to materiál, který si bude moci dovolit každý a bude méně dostupné.
Nepochybně vznikne nový materiál, všichni se snaží přijít s novým produktem a překvapit konkurenci. Takže zcela určitě přijdou nové druhy podlah a bude sílit tlak, aby se řada věcí dělala z recyklovatelných materiálů.
Navíc se nikdo nechce zabývat ošetřováním podlah, primární je, že se o nic nemusíme starat. Nikdo nechce nic olejovat, brousit, lakovat. Doba je rychlá, trendy se rychleji mění. Dnešní generace žije rychleji, už také není argumentem, že něco vydrží dvacet, třicet let. "
Zdroj informací: KPP
Publikováno: 7. 11. 2023, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce