Black Friday: Nákupní horečka přichází, odhalte reálnou podobu slev

Slevový svátek neboli Black Friday letos připadá na 24. listopadu. Natěšení zákazníci již vyhlížejí zvýhodněné ceny svých oblíbených produktů, čehož ale mohou někteří obchodníci i zneužít. Jak tedy předejít tomu, aby se člověk nenechal napálit pouhým marketingovým trikem? Pomůžeme vám lépe se zorientovat.

Využijte slev, které vám nabídne akce Black Friday (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Co kdysi začalo poměrně nenápadně, symbolizuje dnes začátek vánoční nákupní horečky, a to především v Americe. Právě zde má totiž Black Friday svůj původ. Koná se vždy den následující po Dni díkůvzdání a jeho historie se začala psát v roce 1869, kdy však ještě neměl nic společného s výhodnými nákupy. Tehdy termínem Black Friday označovali den, kdy došlo k propadu amerického trhu se zlatem a následnému krachu burzy.

Více se k dnešnímu významu přiblížil v roce 1929, kdy opět po pádu burzy a následnému rapidnímu nárůstu nezaměstnanosti obchodníci v zoufalství začali značně zlevňovat zboží, aby se jim vrátila alespoň část vynaložených nákladů. Kolem roku 1961 se termín Black Friday začal využívat pro nepřehlednou dopravní situaci, k níž docházelo ve Spojených státech vždy právě v pátek po Dni díkůvzdání. V 80. letech již začalo být termínu využíváno skutečně v souvislosti s nákupy a vznikla tak tradice, kterou známe dnes.

Není všechno sleva, co se tak tváří

Postupem času však došlo k určité degradaci původního záměru. Slevové akce se z jednoho dne rozšířily na celý týden či měsíc a začali se vyskytovat i nepoctiví obchodníci, kteří lákají na falešné slevy. Trik většinou spočívá v tom, že krátkodobě navýší cenu zboží a slevu následně nastaví tak, aby neprodělali. Skutečné slevy v České republice zpravidla dosahují jen něco okolo 19 %. U jednotlivých prodejců se ceny stejného zboží mohou lišit i o 50 % a nemusí mít ani slevovou nálepku.

Nakupujte bezpečně a s rozmyslem
Nakupujte bezpečně a s rozmyslem (Zdroj: iStock)

Skvělým parťákem při odhalování skutečných cen produktů, a tedy i reálných slev je nákupní rádce, kde si můžete prohlédnout vývoj cen zboží v čase na přehledném grafu. Chcete-li například pořídit k Vánocům novou televizi či mobilní telefon, jednoduše zjistíte, jaká byla jejich průměrná cena v jednotlivých měsících daného roku. Podívat se můžete i na konkrétní značky a modely. Rozhodování o tom, zda je deklarovaná zvýhodněná cena opravdu tak skvělá, pak bude snazší.

Nenechte se napálit

Doporučení, jak se nenachytat na falešné slevy máme několik. Především si koupi čehokoliv dobře rozmyslete a nenakupujte bezhlavě. Podezřele nízká cena by vás měla varovat. V kamenných obchodech i e-shopech si můžete ceny zmonitorovat také sami, ačkoliv je to trochu náročnější než například využití aplikace. V té navíc snadno dohledáte recenze a hodnocení reálných uživatelů, které vám opět mohou pomoci při rozhodování o nákupu.

Víte, že:

  • nejvíce o black friday projevili Češi zájem v roce 2017
  • o něco více peněz během něj utratí muži oproti ženám
  • nákupní horečka vrcholí mezi 10. a 13. hodinou
  • průměrný Čech v rámci této akce zakoupí 3–4 produkty
  • v roce 2020 nakoupila v rámci Black Friday více jak polovina Čechů

Green Friday – udržitelná alternativa

Možná se to nezdá, ale Black Friday v mnoha ohledech nepříznivě působí na životní prostředí. Kupříkladu z nedávné studie provedené ve Velké Británii vyplynulo, že tamní obyvatelé vyhodí až 80 % produktů zakoupených právě na Black Friday. Proto přichází na scénu Green Friday, tedy udržitelná alternativa ke slevovému šílenství. Již i nemálo prodejců vyzývá k tomu, aby lidé nakupovali uvážlivěji a pokud již něco nepotřebují, darovali to či prodali dál.

Tak tedy hurá na nákupy, ale s rozumem. Vždy si řekněte, zda danou věc skutečně potřebujete, prověřte si věrohodnost e-shopu i slevy a v neposlední řadě zvažujte také to, u koho nakupujete. Zda podpoříte mezinárodní řetězec nebo raději místního výrobce.

Zdroj informací: Heureka Group a.s.

Publikováno: 15. 11. 2023, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce

Jsme členy mediální skupiny Prima