Česko a věrnostní programy – to je kombinace, která se dynamicky vyvíjí už více než třicet let. Češi milují věrnostní výhody a téměř každému se ukrývá alespoň jedna klubová karta v peněžence nebo aplikace v mobilu. Unikátní průzkum agentury Median pro společnost Shell nyní ukazuje, jaké je chování Čechů – věrných zákazníků, čemu dávají přednost muži a co láká ženy, v čem je národ konzervativní a jak věrnostní programy ovlivňují rozhodování při nákupech.
Revoluční dobou vzniku věrnostních programů v České republice se stala první polovina 90. let, kdy své pravidelné zákazníky začaly odměňovat potravinové řetězce. V současnosti, o zhruba tři desítky let později, jsou věrnostní programy běžnou součástí života Čechů a Češek a v alespoň jednom programu je registrováno až 94 procent lidí starších 18 let. Jak uvádí průzkum agentury Median pro společnost Shell, programy si zákazníci spojují nejčastěji s nákupem potravin (70 %), dále s drogeriemi (54 %), lékárnami (52 %) a čerpacími stanicemi (39 %).
Plastové karty stále vedou
I když je digitalizace v Česku na vzestupu, v odvětví věrnostních programů se stále ještě velká část Čechů drží konzervativního modelu plastových karet, které využívá 71 % dotázaných. Podle průzkumu pak používá mobilní aplikace 66 % lidí, zatímco u našich slovenských sousedů je to už 70 %. Mobilní aplikace přitom dokáží nabídnout ještě více možností využití. Například prostřednictvím aplikace Shell mohou zákazníci nejen sbírat a uplatňovat věrnostní body Shell ClubSmart nebo vyhledávat čerpací stanice, ale také platit za tankování přímo z auta.
Ženy versus muži
Jak ukazují data, členství v jednotlivých programech má zásadní vliv na výběr obchodníků u 71 % zákazníků. U věrnostních programů až 82 % z nich oceňuje možnost nakupovat levnější produkty a měnit nasbírané body za slevy (64 %). Průzkum také potvrzuje obecné mínění, že o věrnostní programy se ve větší míře zajímají ženy, které se registrují do více programů než muži.
Z průzkumu dále vyplývá, že ženy si nejvíce spojují s věrnostními programy potraviny nebo drogerii, zatímco muži ve vyšší míře čerpací stanice. To potvrzují i data věrnostního programu Shell ClubSmart, v němž mají muži až 77% zastoupení. A jak jeho zákazníci nejraději utrácejí své věrnostní body?
„Členové našeho věrnostního programu je proměňují nejčastěji za slevu na nákup, na produkty přímo na čerpacích stanicích nebo je použijí na odměny z online katalogu. Těší nás, že velká část zákazníků své body Shell ClubSmart pravidelně využívá na dobrou věc a daruje je Nadačnímu fondu Kapka naděje. Naše společnost tyto body následně přemění na finanční podporu nadace. Tato spolupráce trvá již 20 let a je stále mezi zákazníky velmi populární,“ vysvětlil ředitel provozu čerpacích stanic Shell Jan Čapský.
Zdroj informací: Shell Czech Republic a.s.
Publikováno: 17. 4. 2024, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce