Od 1. dubna vyšel v platnost nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla č. 30/2024 Sb. Pojištění elektrokoloběžek a jiných drobných vozidel je možné v Kooperativě sjednat od 1. 4. 2024. Samozřejmě i s kvalitními asistenčními službami.
Nejčastěji se může jednat o eletrokoloběžky, segwaye, jednokolky, tříkolky, elektrické skateboardy, zahradní traktory nebo elektrické golfové vozíky. Klientům nabízíme povinné ručení s minimálními limity od 50/50 milionů Kč. A protože Kooperativa je pověstná svými kvalitními a širokými asistenčními službami, k povinnému ručení mají zákazníci k dispozici asistence vytvořené speciálně pro tento druh vozidel. Pokud se jim na cestách stane něco nepříjemného, mohou využít naše asistenční služby, které jim pomohou. Například:
- Pošleme mechanika, který se pokusí vozidlo opravit na místě – např. vymění píchlou pneumatiku.
- Odtáhneme a vyprostíme nepojízdné drobné vozidlo.
- Pomoc zajistíme klientovi po celé ČR.
- Pokud se při jízdě zraní, zajistíme klientovi dopravu do nejbližšího zdravotnického zařízení a další.
Václav Geletič, vedoucí Odboru vývoje produktů nám odpověděl na několik souvisejících otázek:
Od začátku dubna platí nový zákon o povinném ručení. V čem spočívají hlavní změny?
Nejdůležitější změnou je zavedení nové kategorie vozidel, která musí mít povinné ručení sjednáno. Povinné ručení se nově vztahuje na všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg, tedy například elektrokoloběžky nebo malotraktory. Vyjmuty z toho jsou například zahradní traktory, které nikdy nevyjedou na veřejnou komunikaci, nebo elektrokola, u kterých není obecně elektromotor pokládán za hlavní zdroj pohybu.
Máte představu, kolik takových elektrokoloběžek po ČR jezdí? Vědí jejich majitelé, že si budou muset sjednat povinné ručení?
Jelikož doposud žádná evidence nebyla nutná, je obtížné zjistit, kolik elektrokoloběžek a malotraktorů po našich cestách jezdí. Odhad je, že se jedná o cca 200 tisíc vozidel, která budou do nové kategorie povinného ručení spadat. Zároveň jsme si udělali rychlý průzkum, abychom zjistili, jak hodně tato vozidla majitelé využívají. Překvapilo nás, že 71 % respondentů uvedlo, že podobné vozidlo vlastní, zároveň většina přiznala, že jejich elektrovozidlo má silnější motor, než 350 W. Dále z průzkumu vyplynulo, že většina majitelů s nimi najede do 50 kilometrů týdně. Alarmující zpráva je, že téměř 40 % z oslovených respondentů o nové povinnosti sjednat si na tyto stroje povinné ručení neví. Takže pokud si nejsou jisti, jestli jejich vozidlo spadá do nové kategorie, mohou se na nás obrátit a my jim pomůžeme s jeho určením.
Jak povinné ručení pro tato vozidla vypadá, kolik klienti zaplatí?
Pro novou skupinu elektrokoloběžek a dalších drobných vozidel jsme připravili povinné ručení s balíčkem asistenčních služeb, které klientům poskytne kompletní ochranu při jejich užívání. Identifikátorem bude výrobní nebo sériové číslo. Sazby se zpočátku budou pohybovat na podobné úrovni jako u malých motocyklů, protože očekáváme, že rizikovost v těchto kategoriích bude podobná. V průběhu času na základě reálných dat zohledníme skutečnou rizikovost nových kategorií a přizpůsobíme tomu i sazby pojistného.
Povinné ručení pro elektrokoloběžky je jen jedna novinka. Jaké další změny přináší nový zákon o povinném ručení českým motoristům?
Změn, výhod, ale i povinností je několik. Zjednodušení přináší řidičům nový zákon u takzvaných zelených karet, které nebudou muset mít ve vozidle, a to ani v elektronické podobě. Pojišťovny mají nově povinnost všechny smlouvy povinného ručení online nahrávat do databáze České kanceláře pojistitelů. Zde si bude moci policie nebo dopravní inspektorát ověřit platnost pojištění. Tato novinka platí jen pro Českou republiku, při cestách do zahraničí budou motoristé stále zelenou kartu potřebovat. Pojišťovny ji tedy budou v elektronické podobě i nadále vystavovat.
Vylepšila se také pojistná ochrana. Nový zákon totiž zvyšuje základní pojistné limity na 50 milionů korun na újmu na zdraví nebo smrt a 50 milionů na majetkovou škodu. Stávající limity 35 a 35 milionů jsou totiž v mnoha případech nedostačující. Zvýšení limitů by mělo postačovat pro úhradu většiny škod, které jsou způsobeny dopravními nehodami, takže vyšší jistotu budou mít klienti a lepší ochranu pak poškození.
Zdroj informací: Kooperativa pojišťovna, a.s.
Publikováno: 5. 6. 2024, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce