Rok 2025 bude pro evropské včelaře z hlediska prodeje medu zásadní. V platnost vstoupí nová legislativa EU, která přinese přísnější pravidla ohledně označování původu medu. Budoucí podmínky si kladou za cíl zvýšit transparentnost a ochranu spotřebitelů. Jaké další změny můžeme očekávat a co tento krok znamená pro trh s medem?
Označení původu medu
Nová legislativa hovoří jasně – na obalech medu musí být uvedena země, ze které med pochází. Spotřebitelé se tak budou moci lépe orientovat v nabídce a budou lépe informováni. „EU reaguje na požadavky zákazníků. Trh bude více transparentní a každý uvidí, co si doopravdy kupuje. Za označením „EU a mimo EU“ se často skrývají medy z Asie, které bývají pochybné kvality. To se nyní změní,“ říká Viktor Špaček, vedoucí prodeje a marketingu společnosti Medokomerc.
Čeští zákazníci se tak budou moci dozvědět, zda je jejich kupovaný med vyprodukovaný od lokálních včelařů, nebo se jedná o směs různých medů z různých zemí. Tato změna s sebou pochopitelně přinese větší informovanost českých spotřebitelů, a tím i rozdílné rozhodování během nákupu.
„My uvádíme skutečný původ medu na našich etiketách již dlouhodobě. V tomto směru se pro nás nic nemění. Nadcházející změny ovšem využijeme jako příležitost pro rebranding, v rámci kterého chceme, kromě změny obchodní značky na Medokom, našim zákazníkům představit firemní zásady – důraz na kvalitu medu, česká firma a dlouholetá tradice, která trvá již 3 generace,“ dodává Viktor Špaček.
Šance pro české včelaře
Potenciálním důsledkem nové legislativy může být větší podpora českých včelařů. Lokální včelaři dlouhodobě čelí tvrdé konkurenci vlivem volného trhu. Jak uvádí Viktor Špaček, zejména asijští výrobci jsou schopni vyprodukovat med za nízké ceny, se kterými nemohou Češi soupeřit. Označení původu ovšem může přesvědčit značné množství spotřebitelů, aby upřednostnili český med, a tím vrátili konkurenční výhodu zpět do rukou tuzemských včelařů.
Zvýšený zájem o české produkty by pochopitelně zlepšil ekonomickou situaci domácích včelařů díky růstu cen medu. Čeští včelaři mnohdy poukazují na to, že prodej medu vázne a ceny neodpovídají nákladům a vynaložené práci. Oproštění se od zahraniční konkurence a od tlaku na nízké ceny může tedy být příslibem pro zlepšení podmínek pro rozvoj podnikání českých včelařů.
Větší důraz na autenticitu a kvalitu produktů
Jak již bylo zmíněno, legislativní změny povedou k větší informovanosti zákazníků. Nekalé praktiky zahraničních producentů tak nadále nebudou muset být pro spotřebitele starostí. Nicméně jestli na jedné straně přinese nová legislativa výhradně benefity pro konzumenty, pro prodejce a producenty medu budou budoucí změny představovat vyšší tlak na kvalitu služeb. „Na trhu je mnoho prodejců, co nabízí různé medy, často mění i původ medu. My takto med nekupujeme, zpravidla si najdeme přímo lokálního dodavatele z dané oblasti. Vždy stanovíme smlouvu, kde jsou jasně dané kvalitativní parametry, které pak v odborné laboratoři v Německu kontrolujeme, abychom si byli 100% jisti kvalitou nakupovaného medu,“ říká Viktor Špaček.
Zdroj: Medokomerc
Publikováno: 27. 9. 2024, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce