Už je to dvě stě let od položení základů jednoho z nejstarších podniků na výrobu domácích potřeb a spotřebičů na světě

Už je to dvě stě let, kdy byly nedaleko Olomouce položeny základy jednoho z nejstarších podniků na výrobu domácích potřeb a spotřebičů na světě. I po této dlouhé době má stále výsadní postavení v českých a slovenských domácnostech, cestu si ale našla na mnoho dalších evropských trhů a dokonce i do zámoří. Jistě i proto, že spotřebiče této ikonické značky promyšleně propojují to osvědčené s technologiemi 21. století a také s důrazem na úspornost a praktičnost. Platí to beze zbytku pro kvalitní vestavné i volně stojící kuchyňské spotřebiče MORA s bezpočtem moderních funkcí, stejně jako pro výkonné ohřívače vody nebo plynová topidla.

Značka MORA se může pyšnit tím, že pokaždé dokázala stačit tempu doby a přinášet svým zákazníkům moderní, spolehlivé a potřebné výrobky

Počátky značky jsou spojeny se třemi muži

 Základy značky MORA, která patří k našemu rodinnému stříbru, položil v roce 1825 Josef Zwierzina. Jako zkušený báňský odborník se rozhodl vybudovat železárny v místě, kde byl zdroj rudy, vody a dostatek dříví a v blízkosti hanácká metropole Olomouc se zákazníky pro železářské zboží. Na úpatí vrchu Kravný vystavěl vysokou pec, která byla v roce 1827 vysvěcena a zažehnuta – bylo to rok před založením Vítkovických železáren. Po dvaceti letech se železárny staly majetkem vídeňského bankéře barona Salomona Mayera von Rothschild.

Už je to dvě stě let, kdy byly nedaleko Olomouce položeny základy jednoho z nejstarších podniků na výrobu domácích potřeb a spotřebičů na světě
Už je to dvě stě let, kdy byly nedaleko Olomouce položeny základy jednoho z nejstarších podniků na výrobu domácích potřeb a spotřebičů na světě (Zdroj: MORA)

Třetí významnou zakladatelskou osobností se stal olomoucký měšťan a obchodník železářským zbožím Ignác Karel Machanek. Ten si uvědomil, jakou výhodu by mu při obchodování skýtala vlastní výrobní základna a koupil od barona Rothschilda jeho stagnující železářský závod. Nejstarší dochovaná písemnost k oficiálnímu vzniku značky Mora pochází ze 6. ledna 1890, kdy si dal Machanek zaregistrovat ochrannou známku Mora u olomoucké živnostenské a obchodní komory. Machanek jako zkušený obchodník svoje podnikání rozvíjel, dovážel stroje ze zahraničí a rozšiřoval svůj sortiment – od hřebíků, přes šicí stroje, žehličky a zámky, až k výrobě kamen Meteor, která firmu vynesla na výsluní.

Na úpatí vrchu Kravný vystavěl v roce 1825 Josef Zwierzina vysokou pec
Na úpatí vrchu Kravný vystavěl v roce 1825 Josef Zwierzina vysokou pec (Zdroj: MORA)

Fenomén jménem plynový sporák

 Nebyla to však jen kamna Meteor, která si Machanek nechal patentovat v roce 1902, a jichž se v různých obměnách vyrobilo do roku 1930 více než milion kusů. Jako jeden z prvních zavedl již v roce 1919 výrobu plynových spotřebičů. Byly to hlavně velké přístroje pro živnostníky jako pečicí skříně pro cukráře, strojky na zmrzlinu, kotle nebo udírny. Spolu s tím rozšiřoval i železářský sortiment pro hospodyně: strojky na maso, masořezky, mlýnky na mák, pračky, lisy na ovoce apod., a své zboží také úspěšně exportoval. V roce 1936 spatřil poprvé světlo světa kovový plynový sporák MORA Super, který pro značku znamenal skutečně fenomenální úspěch.

Fenomén jménem plynový sporák
Fenomén jménem plynový sporák (Zdroj: MORA)

 V roce 1948 byla zavedena výroba absorpčních ledniček, o dva roky později výroba prvních plynových průtokových ohřívačů vody. V roce 1958 byla zavedena výroba plynových automatických praček Moretta, o sedm let později v roce 1965 začala výroba plynových stacionárních kotlů. V roce 1971 byl vyroben první moderní kombinovaný sporák MORA, jak jej možná ještě někteří zažili u svých prarodičů. A v roce 1986 se objevil první závěsný plynový kotel.

V roce 1948 byla zavedena výroba absorpčních ledniček
V roce 1948 byla zavedena výroba absorpčních ledniček (Zdroj: MORA)

Nová etapa rozvoje, investice a inovace

V roce 2005 se stává MORA členem skupiny Gorenje, jednoho z největších výrobců domácích spotřebičů v Evropě a prostřednictvím této společnosti následně do struktury vstupuje i přední světový výrobce domácích spotřebičů a elektroniky, skupina Hisense. MORA se díky obřím investicím rychle proměnila v moderní technologickou základnu a navíc získala přístup k novým trhům. Například své moderní sporáky nyní vyváží do celé Evropy. MORA patří k velkým regionálním zaměstnavatelům. V současnosti zde pracuje na sedm stovek zaměstnanců; mnozí z nich i desítky let a najdete zde i srdcaře, kteří svůj profesní život spojili se značkou MORA napříč generacemi.

Nebyla to však jen kamna Meteor, která si Machanek nechal patentovat
Nebyla to však jen kamna Meteor, která si Machanek nechal patentovat (Zdroj: MORA)

Vždy na vrcholu doby

Značka MORA se může pyšnit tím, že pokaždé dokázala stačit tempu doby a přinášet svým zákazníkům moderní, spolehlivé a potřebné výrobky. V rychlosti zmiňme nedávnou kompletní inovaci v kategorii sporáků, které udávají směr celé kategorii. Na trh byla uvedena i nová generace varných desek (indukčních, plynových i sklokeramických) a vestavných pečicích trub.

Kompletní modernizací prošly také volně stojící myčky, do sortimentu byly nově zařazeny vestavné mikrovlnné trouby a volně stojící chladničky, inovací prošly i odsavače par. Oblíbenou stálicí jsou rovněž ohřívače vody MORA nově i s EcoSmart funkcemi pro optimalizaci úsporného provozu a také plynová topidla.

V roce 1971 byl vyroben první moderní kombinovaný sporák MORA, jak jej možná ještě někteří zažili u svých prarodičů
V roce 1971 byl vyroben první moderní kombinovaný sporák MORA, jak jej možná ještě někteří zažili u svých prarodičů (Zdroj: MORA)

„MORA má kvalitní, technologicky vyspělé a úsporné spotřebiče do domácnosti, které nepřetržitě inovujeme. Dnes už spadají do třídy chytrých domácích spotřebičů s automatickými funkcemi, které vedou k těm nejlepším výsledkům a úsporám. Přitom se ale ovládají opravdu jednoduše, což naši zákazníci oceňují,“ vysvětluje Regina Netolická, Head of  Marketing CZ/SK.

Značka MORA se může pyšnit tím, že pokaždé dokázala stačit tempu doby
Značka MORA se může pyšnit tím, že pokaždé dokázala stačit tempu doby (Zdroj: MORA)

 MORA je zkrátka plná života i po dvou stoletích od svého založení. Potvrzuje to i propojení značky MORA s michelinským šéfkuchařem Radkem Kašpárkem, který je novým ambasadorem a tváří značky. MORA vnímá toto spojení s uznávaným profesionálem, který je navíc známý výjimečným vztahem k české gastronomii na té nejvyšší, inovativní úrovni, jako symbolické. Ukazuje, že tradice je důležitým výchozím bodem pro to, jak dělat věci nově a jít hrdě s dobou.

Zdroj: MORA

Publikováno: tento týden, Autor: Redakce , Profil autora: Redakce

Jsme členy mediální skupiny Prima