Kam pro kvalitní potraviny aneb proč je dobré znát nejen původ zboží, ale i prodejce

| autor: Redakce

“Dnes už nemůžete živit svou rodinu ze supermarketu. Je třeba znát svého sedláka.”, říká Yvon Chouinard, zakladatel outdoorové značky Patagonie a jeho slova potvrzují příklady z celého světa. Vědět, z jaké farmy je maso, kdo vypěstoval ovoce či zeleninu a zda v biokvalitě, již dávno není jen trend, ale samozřejmost pro všechny, kteří chtějí žít a jíst kvalitně.

Kam pro kvalitní potraviny aneb proč je dobré znát nejen původ zboží, ale i prodejce (Zdroj: storytelling & creative concepts)

Česká republika dnes patří s více než 1 500 prodejnami velkých obchodních řetězců mezi jednu z nejhustších na světě v přepočtu na obyvatele. Naštěstí se v posledních letech opět probouzí zájem o malé obchody a řemesla. Vznikají kavárny, bistra a do ulic se opět vrací nově natřené krámky provozující třeba pekařství a bylinkářství.

Hrnek čaje s květinami
V malé kavárně nebo čajovně vám uvaří víc než jen obyčejný čaj nebo "turka" (Zdroj: storytelling & creative concepts)

5 důvodů proč nakupovat ve velkém v malých obchodech

1. Je to dobré pro zdraví

A to hned ze dvou důvodů. Za prvé získáte pohyb. Ať již se vydáte pěšky na nejbližší farmářský trh nebo nakoupíte v drobných obchodech ve své ulici. Za druhé, nákupem u malých obchodníků máte lepší přístup k čerstvým potravinám. Víte, kdo je vypěstoval, odkud pocházejí. Malý obchod si pečlivě vybere, co bude prodávat. Nebude plýtvat místem a následně vyhazovat neprodané potraviny, jak tomu často bývá u velkých řetězců.

{"type":"image","image_id":"222190"}

2. Najde vám to přátele

Čínské přísloví říká: Blízcí sousedé jsou lepší než vzdálení příbuzní. Majiteli malého obchodu na vás bude záležet a dost možná bude znát i vaše křestní jméno a co máte rádi. Stejně tak lépe vy poznáte své sousedy, když se budete potkávat častěji než jen u domovních dveří. Malé obchody vybízejí k interakci, to je neoddiskutovatelný fakt.

Prodejce
Majiteli malého obchodu na vás bude záležet (Zdroj: Depositphotos)

3. Kultivuje to prostředí

Hyper, super a další markety jsou vlastněné nadnárodními korporacemi, jejichž úkolem je vytěžit hodnotu od zaměstnanců, zákazníků a komunit, kde působí. To je důvod, proč existují. Jejich úlohou není rozvoj míst, do kterých přichází. Naopak malé obchody dotvářejí kolorit místa, jejich majitelé a provozovatelé pečují o prostor před nimi a často jsou také iniciátory akcí a setkání. Ulice ožívá s nimi.

Růže na stole
Malé obchody mají svůj osobitý charakter a vzhled (Zdroj: storytelling & creative concepts)

4. Budete mít dobrý pocit a plnou tašku

Podpora takzvané lokální ekonomiky je provázaná se spokojeností lidí žijících v dané lokalitě.

Supermarkety tlačí drobné dodavatele až do situace, kdy buď prodělají, nebo jsou nuceni šidit, aby je market přijal. Tlačí je ale i do používání chemie, do standardizace alias jedno jablko jako druhé, do používání nadbytečných obalů, požaduje se placení regálného. Když nakupujete od malého nezávislého podnikatele, nepřispíváte nějakému anonymnímu generálnímu řediteli na to, aby si koupil třetí chatu. Přispíváte malé holčičce na taneční kroužek, malému klukovi na týmový dres a mámě s tátou na jídlo, které večer přinesou na stůl.

5. Ve výsledku ušetříte

Životnímu prostředí i své peněžence. Zboží se do supermarketů zaváží kamiony a dodávkami. Zaměstnanci i zákazníci přijíždějí zpravidla auty, to sebou přináší znečištění ovzduší, splodiny, vznik alergií a nemocí. Méně je více nejen u aut, ale v malém obchodu místo plného nákupního vozíku vyberete jen to, co opravdu potřebujete. Bez lákadel na slevu a XXXXL balení.

Koše zeleniny
Podpora takzvané lokální ekonomiky je provázaná se spokojeností lidí žijících v dané lokalitě (Zdroj: Depositphotos)

Co je doma, to se počítá

V Čechách existují výrobci, kteří se rozhodli své zboží do velkých řetězců nedodávat. Patří mezi ně například oblíbená značka Sonnentor. Pod heslem "podnikáme jinak“ dodává své bio čaje a koření do 60 partnerských prodejen (zdravé výživy, bioprodejny) a provozuje 3 vlastní prodejny v Praze, Brně a Čejkovicích. Kde kupovat regionální potraviny v té nejlepší kvalitě radí také iniciativa Lovíme bio, která na svých stránkách nabízí mapu celé republiky s vyhledáváním podle míst i produktů.

Inspirace ze světa

V Berlíně jdou ještě dál. Existuje tu obchod, který vlastní přímo zákazníci, tedy několik desítek dalších Berlíňanů. Každý tu pracuje tři hodiny měsíčně. Musí se naučit nejen zacházet s kasou, ale třeba také vyjednávat s farmáři. Svou prací nahrazují tradiční prostředníky mezi zemědělci a zákazníky – třeba supermarkety. Díky tomu tady mohou nakupovat za ceny až o polovinu nižší a obchod se řídí heslem, že zdravé potraviny by měly být dostupné pro každého. Nápad se zrodil ve Francii a například v Paříži už funguje ve velkém. Tamní supermarket vlastní společně na tisíce spotřebitelů. V New Yorku je to dokonce 17 tisíc lidí. Společně rozhodují, jaké chtějí produkty, a tak New Yorku například zakázali plastové láhve.

Čaj s modrými květinami
Tvář oblíbeného obchodu mohou utvářet i zákazníci se svými požadavky (Zdroj: storytelling & creative concepts)

Už víte, kam povede cesta za vaším příštím nákupem?

Další hobby zprávy